Két külföldi egyetem több száz olyan tartalommegosztót vizsgált, amelyek gyakran publikálnak a Facebookon. Kutatásuk szerint a féligazságoknak és megtévesztő posztoknak nem nehéz kitűnniük a valós és hiteles információk között, nagyobb esélyt adva ezzel a veszélyesebb bejegyzések terjedésének is. A Facebook szerint nincs miért aggódni.
Hiteles vizsgálati eredményekből tudni, hogy az álhírek közösségi médiás terjedése egyáltalán nem veszélytelen: a koronavírus-járvány első évében bizonyítottan több száz ember hunyt el azért, mert elhitte a – többek közt – facebookos félinformációkat. Ha nem is konkrétan ezért, de a téma súlya miatt kezdett kutatásba két felsőoktatási intézmény, a New York-i Egyetem és a francia Grenoble-Alpes Egyetem.
A külső szakértők által is ellenőrzött eredmények szerint a Facebookon hatszor akkora figyelmet (kommentet, reakciót) képes generálni egy biztosan megtévesztés miatt terjesztett poszt, mint egy igazi hír. A kutatók ehhez 2500 hírmegosztó oldalt ellenőriztek a Facebookon, tavaly augusztus és idén január között. Az eredményekből az is kiderült, hogy a jobboldali tartalomgyártók sokkal szívesebben osztottak meg ilyen bejegyzéseket – írta meg a The Washington Post.
A kutatás a Facebook figyelmét sem kerülte el, de nem is nagyon izgatta fel őket. Arra figyelmeztettek ugyanis, hogy a tanulmány nem az elérés terén állapított meg dolgokat, márpedig ez az igazán hangsúlyos. Ez mutatja ugyanis, hogy a Hírfolyamban megjelent tartalmat pontosan hányan látják. A vizsgálat viszont csak annyira talált bizonyítékot, hogy a fals információkkal teli bejegyzésekre az emberek – legalábbis a kutatás időszakában – reagáltak. Például azzal, hogy kommentelték, esetleg lájkolták a posztot.
A Facebook azonban egyáltalán nem közreműködő abban, hogy külső szereplőknek (mondjuk kutatóknak) elérhetővé tegye az elérési adatok vizsgálatát. A Washington Post szerint ezeket korábban egy CrowdTangle nevű eszköz segítségével ugyan meg lehetett becsülni, de erre ma már nincs lehetőség. A jelenség oka, hogy a program a Facebook tulajdonában van, ami a Cambridge Analytica-botrányt követően több szigorítást is bevezetett a harmadik fél által kezelt szoftvereknél, ezek pedig a CrowdTangle használatát is korlátozzák. A Facebook a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (Federal Trade Commission, azaz FTC) ellenük hozott szabályait is szívesen mutogatja, mondván, hogy a kezük megvan kötve, a törvényeket be kell tartani. Az amerikai szerv azonban nem látja ennyire drámainak a helyzetet, és a vállalkozás érvelése szerintük nem teljesen fedi a valóságot.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.