Tech hvg.hu 2021. augusztus. 16. 11:03

Szuperakció, visszaszámláló és társaik – milyen csalós trükköket vetnek be a népszerű webáruházak?

Világszerte és Magyarországon is évek óta fokozatosan többet és többet költenek az emberek a webáruházakban. A sok tisztességes, a jogszabályokat betartó cég mellett akadnak olyanok is, akik ezt a boomot kihasználva becsapják az embereket – hívja fel a figyelmet a Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE). A szervezet néhány jó tanáccsal állt elő, melyek segítségével elkerülhetők lehetnek az online átverések.

Nincs ingyen ebéd – a webes vásárlások esetében ez annyit tesz, hogy gyanakodjunk, ha a legtöbb online kereskedőnél mondjuk 29 990 forintba kerülő terméket egy oldal 9900 forintért kínál. Ha pedig egy webáruház azt mondja, hogy a kiszemelt termékük épp nincs raktáron, akkor nem kell feltétlenül a drágább holmit megvennünk – figyelmeztet a TVE.

Az egyik vevőcsalogató megoldás a trükköző webáruházakban, hogy egy-egy terméknél a megszabott akciós ár mellé odatesznek egy visszaszámlálót. Ez azt mutatja, hogy hány percig lesz még érvényben a webáruház által mindenféle vevőcsalogató jelzővel ellátott akciós ár. Például „szuperakciós ár”, „utolsó lehetőség, hogy ennyire olcsón megvehesd”. Nemrég a magyar vásárlók körében az egyik legnépszerűbb, külföldi webáruház, a Wish próbálkozott ezzel, ami a Gazdasági Versenyhivatalnak (GVH) is szemet szúrt. A magyar hatóság június közepén eljárást indított a Wish webáruházat működtető cég ellen.

Wish

„A GVH gyanúja szerint bizonyos árak feltehetően valótlanok a piactéren, azaz a termékek az adott áron ténylegesen nem vásárolhatóak meg a platformon; egyes, jelentős kedvezménnyel kínált termékek eredeti árait pedig a webáruház korábban vélhetően sosem alkalmazta. Szintén megtévesztőek lehetnek a visszaszámláló órával párosuló, néhány percig kedvezményt ígérő „azonnali ajánlatok” – ugyanis a fogyasztókat sürgető határidő lejárta valószínűleg semmilyen tényleges hatással nincs sem termék árára, sem az elérhetőségére. A vizsgálat emellett kitér egyes, hangsúlyosan megjelenő termékjellemzők megalapozottságára is (pl. kiemelten feltüntetett, magas karátszám az esetenként néhány száz forintos ékszereknél)” – közölte a GVH.

„Nincs raktáron, válasszon másikat”

Nem ritka az sem, hogy rendelünk valamit, amiről kiderül, hogy nincs raktáron, nemhogy Magyarországon, de még egy távolibb raktárban sem.

Az élelmiszer-rendeléseknél előfordul, hogy egy-egy termék a sok közül tényleg nincs a raktárban, ezért a nagyobb boltláncok online boltjában be lehet jelölni, kér-e valaki esetleg helyettesítő terméket. Ha igen, akkor általában valami hasonló árú és minőségű terméket kézbesítenek. Ha nem, akkor ez a tétel kimarad a kosárból.

A megbízhatatlan webáruházakban azonban a „szerepeltetem a kínálatban, de majd azt mondom, hogy nincs raktáron” hozzáállás bevett megoldás – mutat rá kisokosában a vásárlói egyesület. A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy kínálnak egy adott, jellemzően elég vonzó árú terméket, amelyről vagy a rendelési folyamat végén, vagy a megrendelés után, vagy pedig rosszabb esetben a kiszállításkor derül ki, hogy nincs, nem volt raktáron. Helyette egy másik, esetenként drágább terméket ajánlanak fel – a különbözetet természetesen ki kell fizetnünk – vagy szállítanak ki.

AFP / DPA / Klaus Ohlenschläger

Előfordulhat, hogy a webáruházban egy termék mellé nem a saját képét, hanem egy jóval drágább, márkás termék képét teszik fel. Természetesen úgy, hogy a márkanevet kitakarják, leszedik a képről. A gyanútlan vásárló megrendeli a „menőnek”, „trendinek” látszó terméket, majd a kiszállításkor szembesül vele, hogy egy a képen láthatónál rosszabb minőségű, gyengébb eszközt kapott. Itt nem kérdés a megoldás, nem szabad átvenni a terméket. Akadt például olyan vásárló, aki rendelt a járvány első hulláma alatt országosan és nemzetközi szinten is hiánycikknek számító kézfertőtlenítőt egy webáruházból, amelyről kiderül, hogy a kiszállítás időpontjára a webáruház állítása szerint elfogyott. Cserébe drágábban, egy kis flakont vittek a vásárlóknak, amelyben szimplán csapvíz volt.

Szabályok internetes vásárláskor

A Tudatos Vásárlók Egyesülete szerint következőket érdemes átböngésznünk, mielőtt rendelésre és fizetésre szánjuk el magunkat.

  • Első lépésként ellenőrizzük, hogy a weboldal biztonságos-e. A biztonságos kapcsolat legegyszerűbben a böngésző URL-sávjában a „https” kapcsolatról, illetve a böngésző címsorában megjelenő „lakat” ikonról ismerhető fel.
  • Érdemes megnézni, hogy a kiszemelt terméket árusító bolt nem szerepel-e a jogsértő webáruházak listáján, melyet folyamatosan frissítenek. Akármilyen vonzó is egy termék vagy az ára, a felsorolt webáruházakat messziről el kell kerülni, mert ezek súlyos jogsértést követtek el. Ennek számít például, ha az adott webáruház nem adta meg a szükséges tájékoztatást akár saját magáról, akár a garanciális jogokról, az elállási feltételekről.
  • Ha a kiszemelt webáruház nem szerepel az előbb említett feketelistán, akkor is tanácsos körbenézni az oldalon. A megbízható webáruházaknál ott kell lennie a honlapon az az online boltot működtető cég nevének, címének, telefonszámának, e-mail címének, székhelyének, cégjegyzékszámának, adószámának, a vállalkozást bejegyző bíróság nevének.
  • A webáruházak kötelesek részletes tájékoztatást nyújtani a fogyasztó jogairól, így különösen a megrendelés menetéről, az adatvédelemről, a jótállásról és szavatosságról, az elállási jogról, illetve természetesen részletesen be kell mutatniuk magát a terméket is.
  • Érdemes megnézni az adott áruház általános szerződési feltételeit. Itt vannak felsorolva a vásárlási, szállítási feltételek, ezeket a későbbi félreértések, viták elkerülése érdekében fontos átböngészni. Itt lényeges, hogy a webáruházak időnként változtatnak az ÁSZF-jükön, ezért az adott rendeléskor érvényes ÁSZF-et érdemes letöltenie a vásárlóknak.
  • Szintén érdemes átböngészni a fizetési feltételeket, hogy milyen módon lehet kifizetni az adott terméket, például bankkártyával vagy utánvéttel vagy egyéb megoldással, illetve, hogyan lehet visszajuttatni a terméket, ha esetleg még sem jó.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.