Minden interneten töltött percben nagy eséllyel valamilyen személyes adatot nyújtunk át online viselkedésünkről. Néha egyszerű figyelmetlenségből, máskor azonban nagyon is tudatosan tesszük ezt – hívja fel a figyelmet a Kaspersky kiberbiztonsági vállalat, miután egy kutatásból kiderült: megkérdezettek közül a magyaroknak a legfontosabb a személyes adataik biztonsága (98%), mégis szívesen cserélik el azokat leárazott termékekre vagy szolgáltatásokra, ajándékokra, vagy egyszerűen a kényelemre.
A technológia ugyan egyszerűbbé és gyorsabbá tette az életünk számtalan aspektusát, cserébe viszont az adatainkkal való visszaélést is igencsak megkönnyítette és úgy tűnik, ezzel a magyar internethasználók is tisztában vannak. A Kaspersky kutatása alapján a megkérdezett európaiak közül a magyarországi válaszadók számára a legfontosabb (98%), hogy privát adataikat biztonságban tudják, ezzel megelőzve Olaszországot (97%) és Portugáliát (97%). Egyúttal tízből hat magyar érzi úgy, hogy különböző szervezetek hozzáférnek személyes adataikhoz, más országokhoz, például Spanyolországhoz (91%) képest mégis kevésbé aggódunk (78%), hogy adataink rossz kezekbe kerülnek.
Úgy tűnik azonban, hogy sok esetben adathalászatra sincsen szükség, a magyar internetezők ugyanis maguktól is szívesen átadják privát adataikat – állapította meg az áprilisban végzett felmérés.
A kutatást a Kaspersky megbízásából az Arlington Research végezte 2021 áprilisában az Egyesült Királyság, Németország, Franciaország, Olaszország, Spanyolország, Csehország, Magyarország, Portugália és Dánia felhasználói körében, összesen 8000 interjúval. Az egyes országokból származó minta országosan reprezentatív volt a 18 év feletti felnőttekre nézve nemre, életkorra és régióra. |
Az összes megkérdezett ország adatai alapján ugyanis az emberek 87 százaléka szívesen ad át személyes adatot valamilyen ingyenes vagy kedvezményes szolgáltatásért, termékért cserébe. Így vannak ezzel a magyar megkérdezettek is, akiknek közel harmada (31%) engedné meg a vállalatoknak, hogy figyeljék online viselkedését azért, hogy személyre szabott hirdetéseket kapjon, közel felük (41%) pedig ingyenes szolgáltatásokért – mint például a Facebook vagy a WhatsApp – hagyják, hogy monitorozzák online tevékenységüket. Szintén sok olyan magyar van, aki ajándékokra (44%), leárazott termékekre vagy szolgáltatásokra (50%) cserélné az online viselkedése figyelése útján megszerezhető személyes adatait. Az emberek fele (49%) pedig olyan kényelmi faktorokért is átadja adatait, mint például az, hogy weboldal a korábbi online tevékenysége alapján automatikusan kitöltse az olyan személyes adatait, mint a lakcíme vagy telefonszáma.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.