Tech hvg.hu 2021. június. 04. 08:03

14 480 km/h: Meg akarják építeni a repülőt, ami 60 perc alatt a Földön bárhová eljut

Az amerikai Venus Aerospace merész ötlettel állt elő: olyan hiperszonikus utasszállító repülőgépet tervez, amely a világűr szélén közlekedik.

Az elmúlt években több cég is jelezte, olyan szuperszonikus utasszállító repülőgépen dolgozik, ami a Concorde méltó utódjaként lerövidíti a földi távolságokat. Most egy újabb vállalat állt elő egy igen merész tervvel: az amerikai Venus Aerospace már nem is szuperszonikus, hanem hiperszonikus repülőgépet álmodott meg.

A SlashGear írása szerint a cég egy olyan repülőgépet építene, amely egy óra alatt tenné meg a Los Angeles–Tokió távolságot. Ezt az utat jelenleg 10 óránál is hosszabb idő alatt teszik meg a két város között közlekedő járatok.

Ez a repülő 1600 km/h sebességgel visz majd 44 utast, megmutatták a prototípusát

Ha minden jól megy, 10 év múlva már utasokat is szállíthat az a repülő, amely a gyártója szerint a Mach 1,3 sebességen repítené ügyfeleit. Egy-egy utazás feleannyi időbe telne, mint most.

A trükk az, hogy a vállalat valójában egy űrrepülő kategóriába sorolható géppel szállítaná az utasokat. Az egység ugyanúgy szállna fel, mint bármelyik kereskedelmi járat, majd egy adott magasságot elérve bekapcsolná azt a hajtóművét, ami a világűr széléig repítené, nagyjából 14 480 km/h-s sebességgel. Mindez azt jelenti, hogy egyetlen órán belül a világ bármely pontjáról bármely pontjára el lehetne jutni vele.

A repülőgép körülbelül 15 percig utazna ezzel a sebességgel a világűr szélén, majd a légkört elérve lelassítana, hogy aztán landoljon a célrepülőtéren.

[Szuperszonikus utasszállító gyártásába kezd a Virgin Galactic]

A Venust a Virgin Orbit két korábbi alkalmazottja alapította, és jelenleg 15 munkatárssal dolgoznak az említett gép kifejesztésén. Az alkalmazottak korábban mind az űriparban dolgoztak.

Az első méretarányos modell 2021 nyarán szállhat fel.

A fejlesztések költségeit az amerikai légierő és az amerikai védelmi minisztérium állhatja. Ha össze is jön rá a pénz, akkor is legalább egy évtizedbe telik, mire egy valódi, kipróbálható gépet be tudnak üzemelni. Persze egyelőre azt sem tudni, hogy mennyibe kerülne a Venus repülőgépével egy út, így egyelőre inkább csak egy izgalmas projektről beszélhetünk, mint kiforrott tervekről.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

hvg360 Rácz Gergő 2025. március. 13. 19:48

A kormány akkor tiltja be, amikor már magától is megdögleni látszik a műhús

Könnyen lehet, hogy végnapjait éli a piaci csodának indult mesterséges húspiac: amíg a műhúsoknál továbbra is várat magára az áttörés, a növényi alapú alternatívát gyártó cégeknél rövid időn belül töredékükre estek a részvényárak. A folyamatnak több oka van, a piaci szereplők ezzel együtt optimisták, és a bátor befektetőknek a mostani szintek akár jó belépési pontot is jelenthetnek, ha épp akad elkölteni való pénzük. Lehet, hogy hazai célpontokat nem találnak, mivel a kormány újonnan bejelentett tervei szerint a teljes szegmenst betiltaná.