A NASA közzétette a felvételt az Ingenuity hangjáról.
Először vette fel egy idegen bolygón egy űreszköz egy másik különálló űreszköz hangját: a NASA Perseverance marsjárója két mikrofonjának egyikét használva hallgatta az Ingenuity helikopter negyedik tesztrepülését április 30-án – adta hírül pénteken videofelvétellel kísérve az amerikai űrkutatási hivatal.
A videofelvételen jól látszik a napelemmel működő Ingeniuty repülése, amelyet felvett a marsjáró kamerája, és halkan hallható a rover SuperCam lézereszközének mikrofonján keresztül a helikopter hangja.
A Perseverance 80 méterre parkolt a helikopter felszállóhelyétől, a marsjáró földi irányítói azonban nem voltak biztosak abban, hogy a mikrofon felveszi a repülés hangját. A helikopter rotorlapátjai percenként ugyan 2537 fordulatot tesznek repüléskor, ám hangjukat alig hallani, mivel elnyeli a Mars ritka légköre. A marsi szelek is elnyomták a hangot a repülés kezdeti pillanataiban, ám a helikopter zümmögése halkan hallható a szelek hangja mögött.
Sikerült az újabb repülés a Marson, két rekordot is megdöntött az Ingenuity
Elsőre nem sikerült, harmadik nekifutásra azonban már összejött a NASA újabb marsi repülése. Az Ingenuity pénteken negyedik alkalommal emelkedett a vörös bolygó légkörébe.
„Ez nagyon kellemes meglepetés” – idézte a SuperCam mikrofonjainak kifejlesztését vezető David Mimoun bolygótudományi professzort a NASA honlapja.
Végeztünk teszteket és szimulációkat, amelyek azt mutatták, hogy a mikrofon alig fogja felvenni a helikopter hangját, mivel a mars légköre erősen elnyomja a hang terjedését. Szerencsések voltunk, hogy felvehettük ezt ilyen távolságból. Ez a felvétel egy aranybánya lesz a Mars légkörének megértéséhez
– magyarázta.
Az ultrakönnyű helikopter a Perseverance marsjáróhoz erősítve érkezett meg a Marsra február 18-án. A drón április 3-án vált le a roverről a tesztrepülések számára kijelölt 10x10 méteres területen.
A marsjáró olyan kőzetmintákat fog gyűjteni, amelyek a földi értelemben vett élet nyomaira utalhatnak a bolygó múltjából. Ezalatt azokra az adatokra és felvételekre fog támaszkodni, amelyeket a helikopter gyűjtött és készített.