Tech hvg.hu 2021. április. 16. 20:13

3 forintot fizet ki minden zenelejátszás után az Apple, a Spotify a felét (se)

Egy pennyt, azaz nagyjából három forintot fizet ki egy dal lejátszása után az előadónak az Apple – hozta nyilvánosságra a vállalat éppen akkor, amikor a Spotifyt sok kritika éri problémás jogdíjfizetési gyakorlata miatt.

Amikor számonként vagy albumonként lehetett letölteni a zenéket, darabáruk volt, ám mióta a Spotify divatba hozta a havonta fizetendő fix díjat, nehezebb beárazni a tételeket – szinte senki nem tudja, hogy az általa befizetett havi nagyjából 1500 forintból mennyit fizet tovább a szolgáltatója az előadóknak, kiadóknak.

A legnépszerűbb zenehallgatós szolgáltatás esetében ezt nem is könnyű meghatározni, a Spotify ugyanis egy sokváltozós tarifarendszert alkalmaz. (A svéd vállalat nemrég egy dedikált weboldalt hozott létre, ahol megpróbálja minél érthetőbben elmagyarázni az előadóknak, hogy mi befolyásolja azt, mennyi pénzt kapnak.) A The Verge szerint a Spotify bonyolult árazása nagyjából fél pennynél tetőzik. Egy penny az amerikai dollár század része, azaz fél penny azt jelenti, hogy jelenlegi árfolyamon legfeljebb (!) 1,5 forintot kapnak az előadók, amikor valaki meghallgatja valamelyik zenéjüket a Spotify alkalmazásban.

Nem úgy az Apple-nél. A zeneipar digitális átállását – az iTunes-szal, majd az iPoddal – lényegében egyedül levezénylő vállalat előadóknak szóló levelét a The Wall Street Journal hozta nyilvánosságra. A dokumentum tanúsága szerint a Spotify után második legnépszerűbb Apple Music esetében minden egyes lejátszás után fixen 1 penny, azaz nagyjából 3 forint üti a jogdíjtulajdonos markát.

Tovább bonyolítja a történetet, hogy Spotifynak 345 milliós felhasználói bázisa van, köztük 155 millió fizető felhasználóval. Az Apple Music iparági becslések szerint 70-75 millió fizető felhasználónál járhat. (Az Apple-nél nincs ingyenes zenehallgatási lehetőség, csak egy rövid próbaidőszakban.) A felhasználók és a zenelejátszások száma között vélhetően nem pontos, egyenesen arányos összefüggés van, de az nyilvánvaló, hogy a kétszer-ötször több hallgató jóval több lejátszást generál. Így aztán ha az egy lejátszásra eső bevétel kisebb is a Spotifytól, mint az Apple Musictól, a havonta befolyó pénz vélhetően több. Azonban ez csak rövidebb távon előny, most úgy tűnik, hogy ha minden így marad, akkor az előadóknak hosszabb távon jobban megérheti az Apple szolgáltatására fókuszálniuk.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Élet+Stílus Galicza Dorina 2024. december. 28. 20:00

Elillant történelem és babonamentes tűzvédelem – megnéztük a felújított Notre Dame-ot

Párizs székesegyháza fényesebben ragyog, mint valaha, de az évszázadok alatt felhalmozódott kosszal együtt mintha a történelmét is lemosták volna róla. Bár a felújítás még nem ért véget, ha a belső tér már nem változik, akkor az évtizedek múlva sebtében idelátogató turista azt se fogja tudni, mi történt az elmúlt öt évben a templom körül.