Nem kellett hozzá sok idő, hogy a Twitter élő példa segítségével tudja bemutatni, hogy a legújabb szigorítás szerint mit tart félrevezető információnak és milyen fegyverrel lép fel ellene.
Az Amerikai Egyesült Államok elnökének bejegyzését először május végén jelölte meg félrevezetőként a Twitter, azóta pedig többször is kénytelen volt ehhez az eszközhöz nyúlni a szolgáltató. Legutóbb vasárnap, amikor Donald Trump azt írta ki, hogy miután koronavírus-fertőzését követően orvosai gyógyulttá nyilvánították, már nem kaphatja el a koronavírust (immunissá vált) és nem is tud vele megfertőzni másokat.
A Twitter vélhetően azért járt el a bejegyzés ellen, mert ugyan nem túl gyakori a jelenség, de tudományosan dokumentált: a koronavírus többször is megfertőzheti az embert.
A bejegyzést a Twitter nem törölte, csupán egyrészt a régi módszert alkalmazva megjelölte, és aki kíváncsi, egy gombnyomással felfedheti, elolvashatja.
Másrészt a közösségi szolgáltató a tweet esetében indokoltnak találta alkalmazni egyik frissen bevezetett szanckióját. A Twitter pénteken bejelentette, hogy a választások előtt blokkolni fogja a politikusok félrevezetőnek ítélt bejegyzéseinek egyszerű továbbosztásának lehetőségét. A vállalat közlése szerint az intézkedések célja "a bejegyzések retweetelésére vonatkozó megfontoltabb döntések bátorítása". Megnehezítik a bejegyzések kommentár nélküli továbbküldését, arra ösztökélve a felhasználókat, hogy fűzzék hozzá a saját véleményüket egy-egy kiíráshoz, ha valóban mindenképpen szeretnék továbbosztani azt.
Pénteki bejelentésében a Twitter hangsúlyozta, a platform nem engedi meg senkinek, köztük politikusoknak sem, hogy bárkinek a győzelmét nyilvánosságra hozzák a választások hivatalos eredménye előtt. A választási folyamatot befolyásolni próbáló bejegyzéseket pedig eltávolítják.
A félrevezető információként megjelölt bejegyzések körét kiterjesztik nemcsak a politikusokra, hanem kampányaik munkatársaira is.
A Twitter vezérigazgatója, Jack Dorsey és a Facebook vezetője, Mark Zuckerberg néhány héten belül a szenátus kereskedelmi bizottsága előtti meghallgatáson vesz részt, hogy számot adjon eddigi üzletpolitikáról és döntései hátteréről. A szenátusi bizottság azt az 1996-ban hozott törvényt vizsgálja, amely mentességet ad e közösségi platformoknak a publikált tartalmak miatti jogi felelősségre vonás alól.
Az elmúlt hetekben a Facebook és a Twitter sok új szabályt élesített, melyek a politikai hirdetésekre és politikusok által közzétett bejegyzésekre egyaránt vonatkoznak. A legfőbb cél az online közbeszéd tisztán tartása, de azért a szabályozás mögött itt-ott felsejlik: a vállalatok maguknak sem akarnak rosszat.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.