Az amerikai képviselőház több mint egy éven át tartó vizsgálata arra jutott, hogy a világ négy legnagyobb technológiai vállalata piaci erőfölényével visszaélve megfojtja maga körül a konkurenciát.
A kongresszus alsóházának igazságügyi bizottsága több mint egy éven át vizsgálta az Apple, a Google, a Facebook és az Amazon piaci magatartását, hogy pontosabb képet kapjon a vállalatok viselkedéséről. Egy 449 oldalas jelentésben foglalták össze, mire jutottak: a technológiai óriások monopol helyzetben vannak, és érdemes lenne őket feldarabolni annak érdekében, hogy a versenytársak is életben tudjanak maradni a piacon.
A vizsgálóbizottság jelentése szerint a vállalatok olyan mértékben uralják a saját piacukat – a Facebook a közösségi oldalakét, a Google az online keresők és az online hirdetésekét, az Apple pedig a mobilos operációs rendszerekét –, hogy az már lehetővé teszi számukra, hogy visszaéljenek az erőfölényükkel. A képviselők szerint túlárazott díjszabással dolgoznak, előnytelen szerződési feltételeket kínálhatnak, a felhasználók adatait pedig nyugodt szívvel gyűjtik össze.
Mint írják, az egykori startupok mára olyan óriási céggé nőtték ki magukat, amekkorákat utoljára az oaljbárók vagy a vasútépítők korában láthattunk. Bár a Facebook, a Google, az Amazon és az Apple egyértelműen a társadalom előnyére váltak, a dominanciájuknak ára van. A vállalatok ugyanis nemcsak versenyzőként szerepelnek egy-egy piacon, hanem a piacok fenntartóiként is működnek, ami lehetővé teszi számukra, hogy ők alakítsák a játékszabályokat – írja a Gizmodo. Vagyis alakíthatják úgy a közeget, hogy feléjük lejtsen a pálya.
A legnagyobb baj a jelentés szerint az, hogy az óriásvállalatok felvásárolják a konkurenciát, és a befektetők kedvét is elveszik attól, hogy a konkurenciához vigyék a pénzüket.
Márpedig ez a felhasználók számára rossz, hiszen a cégek nincsenek rákényszerítve a versenyre, így arra sem, hogy a felhasználók adatait jobban védjék. A felhasználóknak pedig nem mindig van választásuk, mit használjanak, hiszen a négy nagy ural szinte mindent, legfeljebb úgy dönthetnének, hogy teljesen kilépnek egy szolgáltatástípusból.
A bizottsági jelentés arra is rámutat, a cégek felvásárlásait nem ellenőrizték megfelelően a hatóságok. A Facebook például 100 kisebb vállalatot kebelezett be, ám egyedül a 2012-es Instagram-felvásárlásnál néztek jobban a körmükre.
A bizottság nemcsak a vállalatok feldarabolását javasolja, hanem azt is, hogy erősítsék meg a monopóliumellenes törvényeket olyan módon, hogy nagyobb kontroll alatt lehessen tartani a cégeket.
Az Amazon a jelentés kapcsán közleményt adott ki, amely szerint az, hogy egy cég domináns a piacon, még nem jelenti azt, hogy korlátozná a szabad versenyt. Saját helyzetéről szólva a cég azt közölte, az amerikai kiskereskedelmi piac csupán 4 százalékát birtokolja, ami közelében sincs a bizottság által emlegetett 40 százaléknak.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.