Tech Gécs Dániel 2020. augusztus. 29. 20:00

Egy hétvége alatt berepültük a fél világot, pedig el se mentünk otthonról

Gécs Dániel
Szerzőnk Gécs Dániel

Elképzelt pályák helyett a való világ adja a bejárható területeket a Microsoft új, repülős játékában. Így aztán a Föld olyan részei is felfedezhetők vele, mint a diktatórikus Észak-Korea. Teszten az új, bitang jól kinéző Flight Simulator.

A Microsoft nevét említve sokaknak valamelyik Windows-verzió fog beugrani. Pedig a szoftveróriás nemcsak operációs rendszereket fejleszt és értékesít, de játékipari értelemben sem elhanyagolható versenyzők. A redmondi vállalathoz kötődik többek közt az igen hosszú életúttal rendelkező Flight Simulator-sorozat is, melynek első darabja 1982-ben került a boltokba. Bár az eltelt években több rész is megjelent az alapvetően sikeres játékhoz, 2006-ban mégis megfeneklett a széria. Onnantól nem érkezett új kiadás.

Minden akkor változott meg, amikor a szoftvergyártó néhány hónapja közölte: a birtokában lévő műholdképek, térképinformációk és szuperszámítógépek segítségével lemodellezi a Földet, és az így keletkező adatcsomagból fejleszt új repülős játékot. A több mint ambiciózus küldetés pedig nemhogy sikerrel zárult, olyan eredménye lett, amelyre talán a cégnél sem számítottak.

Vaskos gyönyör

Az új Flight Simulator egyik legfontosabb jellemzője, hogy elképesztően jól néz ki. A grafikai újdonságok kihasználásához, illetve a zavartalan játékmenethez persze elengedhetetlen a megfelelő hardver, a program ugyanis több mint magas gépigénnyel rendelkezik. Egy 250 ezer forintos “gamer” laptopon például esélytelen kompromisszumok nélkül játszani vele, de még egy bőven 400 ezer forintot kóstáló PC-n is muszáj csökkenteni a látványból, ha az életszerűnek tűnő felhőknél és vízcsillogásnál fontosabb, hogy a program akadás nélkül fusson. Amelyik háztartásban viszont elég erős géppark pihen az asztal mellett, úgy ilyesmit lehet kipréselni a játékból:

Itt érdemes megjegyezni, hogy a világ erdős, hegyes, más szóval a természet által uralt részei a legszebbek, de a dinamikusan változó időjárás miatt éppen New York vagy Párizs látképe sem nevezhető csúnyának. A változó időjárás alatt pedig nem csak azt értjük, hogy néha süt a nap, néha meg nem: nagyon gyakran a villámokkal kell megküzdeni, ahogy például esős, havas időben is viszonylag sűrűn kell fel- és leszállni. Ilyenkor természetesen vajmi keveset érzékelni az előttünk lévő tájból, amint az az alábbi videón is jól látszik:

Az önjelölt pilótáknak azonban nem csak ezeket kell figyelembe venniük a biztonságos landoláshoz. Nagyon sokat számítanak az olyan tényezők is, mint a szélirány és a szélerősség, a páratartalom, valamint a légnyomás. A gomolygó felhők közt repülve például kimondottan izgalmas egyenesben tartani a gépet, miközben az éppen lecsapni készülő vihar már ide-oda rángatja a törzset. Az időjárás maga egyébként is szerethető része a programnak, ahogy ugyanis a való életben,

úgy a játékban is gyülekezni kezdenek a fellegek, ha olyan területen haladunk, ahol pillanatnyilag ilyen körülmények a jellemzők.

A Microsoft elképesztő munkát vitt véghez, hogy olyan világot teremtsen, amelyhez hasonlót nem igazán láttunk még szimulátorban. Ehhez nagy szükségük volt az Azure felhőszolgáltatásra is, amely többek közt a talaj- és növényzettextúrák kialakításában volt a redmondiak segítségére. Repterekből összesen 37 ezret modelleztek le, ráadásul kézzel, de az elvégzett munka nem csak emiatt hangsúlyos: ha a játék minden létező elemét le akarnánk tölteni, annyi adattárolóra lenne szükség, ahol

2 000 000 GB információ elfér.

A 2 petabájtos csomagot persze nem kell átmenteni a gépre, ugyanis az adatfolyam nagy része a Microsoft és a játszható környezetet biztosító Bing Maps szerverein mozog. Nekünk, felhasználóknak csak stabil (kábeles vagy wifis) internetkapcsolatra és durván 150 GB szabad helyre lesz szükségünk a telepítéshez és a játékhoz. (Érdemes ugyanakkor olyan partícióban gondolkodni, már ha van ilyen és nem konzolról jelentkezünk be, ahol a későbbi frissítések is gond nélkül elférnek, mert a tartalom idővel biztosan bővül majd.)

Bárhova, bármikor

A Flight Simulator érdekessége, hogy az elérhető gépállomány mindegyikét le lehet butítani annyira, hogy a kezdő pilótáknak tényleg csakis két dologra kelljen figyelniük. Egyrészt, hogy a járatot ne vezessék hegynek, másrészt ütemesen kezeljék a gáz és a fék gombjait. Aki ennél szimulátorosabb élményre vágyik, a menüben akármikor hihető szintre skálázhatja a beállításokat. Ehhez viszont nem elég pár órányi repkedés, a fedélzet minden részét ismerni kell, beleértve a le- és felszállás utáni dolgokat és a rádión érkező utasításokat is.

Tanulni ugyanakkor egyáltalán nem lehetetlen. A játékban elérhető checklist (ez a fel- illetve a leszálláskor jelentkező feladatokat segít elvégezni) például oktatóanyagnak is kiváló, ugyanis remekül végigvisz a fontosabb pontokon, miközben azt is elmagyarázza, hogy az egyes kapcsolókat hova kell fordítani. Kezdőként persze ez is nehézkesnek tűnik majd, de a tapasztalatok gyűjtögetésével előbb-utóbb bárki eljuthat arra a szintre, amikor a fenti manővert már csuklóból, a legnagyobb természetességgel végzi el.

A gombok nyomkodásánál természetesen jóval érdekesebb, amikor a pilóta már a levegőben van, és csak megy, amerre lát – vagy ameddig a kerozin engedi, ha nem végtelen üzemmódban haladunk. Az elérhető úti célokat egy, a Google Earth-höz hasonló térképen választhatjuk ki, beleértve azt is, honnan indulnánk és lesnénk meg a tájat. Mivel a Microsoft és a fejlesztő Asobo Studios egy egész bolygónyi pályát épített, a világ olyan kevéssé ismert részei is bejárhatók, mint Észak-Korea. De ugyanígy Magyarországot is keresztül-kasul berepülhetjük, például a Hortobágy, a Balaton, a Hungaroring, a Dunakanyar vagy Budapest érintésével, éjjel, hajnalban, nappal, esetleg napnyugtakor, ködös vagy tiszta időben.

Mivel a játék egy adatbázisban elhelyezett csomaghoz nyúl, hogy a környezetet folyamatosan a szemünk elé vetítse, lehetetlen kifogástalan élményhez jutni. Ennek hatását többek közt Magyarország felett is érzékelni, a Parlament ugyanis nem a legszebb, a Gellért-hegyen pedig nem látszik a Citadella. Ezek persze csak időszakos hiányosságok, hiszen egy frissítéssel szinte bármikor orvosolhatónak tűnnek. Az irányítást viszont nem lehet így jobbá tenni: billentyűzettel és egérrel sajnos finoman szólva is kínszenvedés irányítani a játékot, így a hosszabb utaknál mindenképp kontrollert javasolt használni.

Ez nemcsak a finomabb mozdulatoknál lesz érezhető segítség, hanem az általános játékélményen is sokat javíthat.

Belépő, felszereltség

Érdemes kitérni rá, hogy az idei FS még a legolcsóbb változatában is bőséges tartalommal rendelkezik: ez esetben 20, aprólékosan kidolgozott repülőhöz (főként propelleres eszközökhöz, illetve néhány óriási utasszállítóhoz) és 30 repülőtérhez jutunk. Az eggyel drágább Deluxe kiadás további ötöt-ötöt, a legdrágább (Premium Deluxe) pedig plusz tízet kínál mindkettőből. Ezért a változatért viszont majdnem 40 ezer forintot kér a Microsoft. Úgyhogy ezt tényleg csak azoknak érdemes választaniuk, akik élnek-halnak a szimulátorokért, minden más videojátékos műfajt pedig felesleges időtöltésnek gondolnak.

Bármelyik kiadást is érezze a pénztárcájához legközelebb állónak a vásárló, a szoftver nyújtotta izgalom szerencsére nem pénz kérdése. Ahogy a legdrágább, úgy a legolcsóbb változat is rengeteg tennivalót kínál. Van például olyan játékrész, amikor a világ legveszélyesebb repülőterein kell bizonyítani, de olyan is, amikor navigáció és a modern technika nélkül kell elrepülni a Föld egy távoli pontjára. Az ilyen utak, a valósághoz hasonlóan, iszonyat hosszúak, így aztán előfordulhat, hogy egy fél napot is a játékban tölt valaki, mire letudja az óriási távot. A Drawyah nevű youtuber például a londoni Heathrowból repült Dubajig a Boeing 787-esével. Az út, a berakodással, felszállásal, landolással és a másik pályára való beparkolással együtt

majdnem 8 órába telt.

Verdikt

Hosszú ideig talán a maga a Microsoft sem tudta, miként támassza fel kultikus szériáját, és ezért is tartott olyan sokáig, mire megjelent az új Flight Simulator. Ha ez volt az ára, hogy egy jó videojátékot készítsenek, akkor nincs okunk elégedentlenkedni. Ez a szoftver ugyanis ott van, ahol lennie kell: a fellegekben.

A játékot 10-ből 9 pontra értékeltük, abszolút ajánlott kategória!

Többi játéktesztünket itt találja. Ha rendszeresen szeretne értesülni róluk, lájkolja és figyelje a HVG Tech rovatának facebookos oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Hirdetés