Olyan újdonságot is tartalmaz a szeptemberben érkező macOS Big Sur, amiért igazán hálásak lesznek a Safari használói. A weboldalak látogatottságában viszont zavart okozhat az Apple szigora.
A hétfőn bemutatott új macOS-verzió, a Big Sur nemcsak kinézetében újul meg, több hasznos funkció is érkezik vele. Az újdonságok egyike a továbbfejlesztett Safari böngésző, amely még az eddigieknél is hatékonyabban képes lesz megakadályozni, hogy bizonyos webes szolgáltatások rálássanak a felhasználók böngészési adataira. Ilyen “megfigyelést” végez többek közt a Google is, például az Analytics nevű webanalitikai szolgáltatásával. Amelyre, úgy tűnik, kiterjed majd az Apple szigora.
A fejlesztés természetesen nemcsak a Google-féle követőkódok ellen lesz hatásos, a program más cégek kukucskálását is korlátozni fogja. A WWDC 2020 fejlesztői konferencia hétfői nyitóelőadásán látható is volt, ahogy az újabb verziójú Safari blokkolta a kíváncsiskodó szolgáltatásokat. A tiltólista a címsávba kattintva előhívható lesz – ennek hétfői prezentálásakor tűnt fel a képernyőn az alábbi példa.
Az Analytics követőkódjának blokkolása rosszul érintheti például az online marketinges cégeket – hívja fel a figyelmet a Search Engine Journal szakoldal. Hiszen a böngészős nyomkövetés még mindig az egyik leggyakoribb módszer a célzott hirdetések megjelenítéséhez. Ha viszont nincs mit követni, és begyűjteni, úgy értelemszerűen a megjelenített tartalom sem elég lesz pontos. Márpedig ez igen fontos lenne a hirdetőknek. Egy másik gond, és ez talán a nagyobbik probléma, hogy
a Safari böngészőt használók gyakorlatilag eltűnnek azoknak az oldalak a webstatisztikájából, melyeknél az Analytics-kóddal végzik a méréseket.
A Search Engine Journal szerint az Apple változtatása hatással lehet a böngészőpiacra. A számítógépeken a Safari globálisan a második legnépszerűbb böngésző, de népszerűsége egyes országokban csak a harmadik, negyedik helyre elég.
Magyarországon asztali környezetben mindössze 3,76 százalékos részesedéssel rendelkezik az Apple szoftvere a StatCounter májusi adatai szerint. A dobogó legfelső fokát nálunk több országhoz hasonlóan a Chrome őrzi, a második a Mozilla Firefox, a harmadik pedig az Opera. Mobilon sokkal erősebb az Apple böngészője, a Safari a hazai mobilos netezés 17,6 százalékát szolgálja ki (második legnépszerűbbként, a 73,18 százalékos Chrome után. A platformokat súlyozva, átlagolva így néz ki a hazai böngészőpiac.
A harmadik féltől származó követőkódok esetében hasonló korlátozást készül később bevezetni a Google is a Chrome-ban. De persze ők saját szolgáltatásukat aligha fogják a partvonalon hagyni.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.