Biztonságosnak tartja a netezők túlnyomó része a banki rendszereket, azaz bíznak abban, hogy ezek kivédik az esetleges kibertámadásokat – derül ki a K&H kutatásából. Ugyanakkor a többség tart a különböző netes, kártyás visszaélésektől.
A K&H a biztonságos online bankolás érdekében indította el információbiztonsági programjának második részét, amelynek segítségével bárki megismerheti, hogyan lehet védekezni a csalók ellen, és mire érdemes odafigyelni internetes vásárláskor és fizetéskor. A pénzintézet és az NRC elemzőcég még a koronavírus-járvány előtt egy reprezentatív felmérés keretében a 18 éven felüli, magyar internetezőket kérdezte a digitális biztonságról, eddigi tapasztalatokról, esetleges félelmekről az online bankolás, fizetés témakörében.
Az eredmények szerint a felnőtt internetező magyarok több mint fele (58%) valós veszélynek érzi, hogy ellopják a kártyaadatait és csalók pénzt vesznek le a számlájáról. Közel ugyanennyien (57%) gondolják úgy, hogy kártyahasználat vagy pénzfelvétel közben az adatai illetéktelenek kezébe kerülnek, és így anyagi kár érheti. A megkérdezettek jelentős része lát veszélyt az online vásárlásban: a legtöbben (58%) attól tart, hogy nem érkezik meg az a termék, amit online áruházban vásárolt, és az elköltött pénzt sem tudja visszaszerezni. A megkérdezettek 54 százaléka tart attól is, hogy egy megbízhatatlan weboldalon meglopják, 47 százalék pedig az e-mailes adathalászattól fél.
A visszaélésektől leginkább a 60 év felettiek tartanak, illetve azok, akiknek már van valamilyen rossz tapasztalatuk.
A K&H e-dukáció programhoz készült kutatás azt is megmutatta, hogy a magyarok 71 százaléka nem feltétlenül bízik az érintéses bankkártyákban: ugyanis 10-ből 7 ember szerint az érintéses fizetésre alkalmas bankkártyákkal idegenek sokkal könnyebben vissza tudnak élni. A magyar netezők több mint fele szerint a mobiltelefonos érintéses fizetés egyáltalán nem biztonságos, mert az adatok így könnyen kiszivároghatnak. Az elektronikus bankolást is vegyesen ítélik meg a magyarok: 54 százalék úgy véli, biztonságosabb laptopról vagy számítógépről bankolni, mint az okostelefonról. 59 százalék szerint pedig biztonságosabb a pénzügyeket személyesen, bankfiókban intézni, mint online.
[Erről tudott? Nem kell letiltatnia a bankkártyáját, ha a mobilján hagyja el]
Annak ellenére, hogy sokan tartanak az okostelefonos fizetéstől vagy az online ügyintézéstől, a többség, a megkérdezettek 68 százaléka úgy véli, hogy a banki rendszerek elég biztonságosak ahhoz, hogy kivédjék a lehetséges támadásokat. Ez azért is érdekes, mert sokkal többen bíznak a banki rendszerekben, mint a pont ezen a rendszerek által védett online megoldásokban – mutat rá közleményében a K&H.
A járvánnyal jött a változás |
Kutyaparkoló: A bolt előtt hagyott eb egy pillanatra sem marad felügyelet nélkül. Az amerikai Dog Parker (kutyaparkoltató) márkanevű légkondicionált házikó interneten foglalható, mobillal nyitható, és a kutya ottléte közben webkamerás kapcsolatban van a gazda okostelefonjával. A belépések mellett az elektronikus utalásoknál is komoly bővülés történt, a mobilbankból küldött átutalások száma 31 százalékkal nőtt március közepéig, napi átlagban több mint 19 ezerre. Jelentősen megugrott az online csekkbefizetések száma is: az ügyfelek közel 36 ezerszer fizettek be csekket a K&H e-bankjukon keresztül március 16. és április 15. között. A mobilbankon pedig több mint 50 ezer csekkbefizetés történt. Előbbi 97 százalékos növekedést jelent az egy hónappal korábbi időszakhoz képest, a mobilbankos fizetéseknél pedig 96 százalékos emelkedés történt. |
A K&H szerint a vegyes megítélés oka az online bankolás esetében az is lehet, hogy a különböző biztonsági funkciókat egyelőre kevesen ismerik. A felmérésből jól látszik, hogy ugyan a legtöbben – a válaszadók 72 százaléka – tisztában van azzal, hogy készpénzfelvételi korlátot állíthat be a bankkártyáján. Ugyanakkor a fokozott biztonságot nyújtó kétlépcsős azonosításról már csak az érintettek 41 százaléka tudja pontosan, hogy mire való.
A kétlépcsős azonosítás azt jelenti, hogy az állandó jelszó megadása mellett szükséges még egy biztonsági feltételt is teljesíteni egy másik eszköz bevonásával. Ilyen például az sms-ben érkező vagy hitelesítő alkalmazás által generált másodlagos biztonsági kód, esetleg biometrikus azonosítás.
Még kevesebben, 34 százalék van azzal a saját bevallása szerint teljesen tisztában, hogy az online vásárlásra és a hagyományos bankkártyás vásárlásra is külön-külön beállítható limit. Az elektronikus bankolás biztonságát garantáló mobiltokenes megoldásról pedig mindössze a megkérdezettek 23 százaléka tud, 31 százaléknak mindössze csak halványan rémlik valami.
Az alapvető adatbiztonságot érintően is vannak még hiányosságok. "A megkérdezettek 11 százaléka például nyilvános gép használatakor kijelentkezés nélkül zárja be az alkalmazásokat, minden negyedik megkérdezett pedig, ha csak teheti, közösségi média fiókjával jelentkezik be a különféle oldalakra" – idézi a pénzintézet közleménye Patonai Istvánt, a K&H informatikai vezetőjét. A bank éppen az ilyen adatok miatt idén is folytatja a 2019-ben útjára indult információbiztonsági programját, a K&H e-dukációt. A program weboldalán rövid kvíz és hosszabb játék is elérhető a témában.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.
* * * Már teljesen ingyenes bankszámlák is elérhetőek
Sokan fizetnek éves szinten több tízezer forintot csak azért, mert van saját bankszámlájuk. Azonban léteznek már teljesen ingyenes számlacsomagok is! A Bankmonitor bankszámla kalkulátora – a bankolási szokásai alapján - mindenkinek személyre szabottan megmutatja az elérhető legkedvezőbb ajánlatokat.