Több mint 70 milliárd forintnyi befektetést generálhatnak azok a hazai startupok, amelyek eddig bejelentkeztek az EMVITIS-be, Magyarország első virtuális tőkebefektetési piacterére. Feltéve persze, hogy a befektetői oldal is vevő lesz az előttünk hamarosan virtuálisan is prezentálható ötletekre. Eddig 74 startup regisztrált a felületre, 18 projekt előértékelése pedig már elkészült – többségük válságálló, IT-alapú egészségügyi és egészségprevenciós szolgáltatást kínál.
Magyarország első virtuális tőkebefektetési showroomja, a március végén elindult EMVITIS ígéretes magyar startupokat köt össze azokkal a hazai befektetőkkel, akik a recesszió miatt most új, hosszú távon is ígéretes célt keresnek a pénzüknek. A Singulab Egészségügyi Tőkebefektetési Inkubátorház által létrehozott digitális felületen olyan projektek mutatkozhatnak be, amelyek a smart city koncepciót, a fenntartható fejlődést, illetve az egészségügyi szektort érintő okos alkalmazásokon dolgoznak – a mostani rendkívüli helyzetben a fennmaradást, később pedig a kilábalást támogatják.
Az elmúlt egy hónapban 74 startup regisztrált az EMVITIS rendszerébe, hogy befektetőt találjon ötletéhez, vagy már működő vállalkozásához. A projektek teljes tőkeigénye eléri a 70 milliárd forintot, átlagos megtérülési idejük 2,5-5 év – olvasható a Singulab csütörtökön kiadott közleményében. "A várakozásainkat lényegesen felülmúlja az érdeklődés, hiszen még egy nagy befektetői kampány esetén is jó eredménynek számít a havi 8-12 igénylés” – mondta Molnár Ferenc, a rendszer alapítója. Hangsúlyozta, hogy szigorú előszűrést alkalmaznak, ami miatt biztosan nem kap az összes jelentkező befektetésre ajánlott minősítést, várhatóan a projektek 15-20 százaléka juthat el a virtuális piactérre.
A regisztráló vállalkozásoknak elsőként egy előértékelésen kell végigmenniük, majd elképzeléseiket egy több tízmilliárd forintos tőkekihelyezési tapasztalattal bíró szakértői csapat minősíti, mielőtt befektetésre ajánlott projektként a showroomba kerülnek. Összesen 18 projekt előértékelése történt meg, 10 pedig már minősítési folyamaton is túljutott.
A minősített projektek döntő többsége IT-alapú egészségügyi megoldást kínál, 80 százalékuk már a piacon működő cég, vagy legalábbis prototípus. Az EMVITIS szerint ezek a megoldások egyedi vagy portfóliós befektetésre egyaránt alkalmasak lehetnek. „Ezekben komoly potenciált látunk, az innovációk szakmai részét nem egy esetben egyetemi professzorok jegyzik” – emelte ki Molnár Ferenc.
A már a showroomban lévő vállalkozások egyike például személyre szabott vitaminkészítmény-adagolással és automatikus online készlet-utánrendeléssel segítene az emberek immunrendszerének megerősítésében, egy másik pedig – egészen a konkrét beavatkozás szükségességéig – teljesen kiválthatja az orvosi rendelő személyes felkeresését.
Az EMVITIS közleménye szerint jelentős a befektetői érdeklődés is: a befektetők között már most nagy és jól ismert hazai tőkealapkezelők, illetve a nemzetközi piacokon is sikeres hazai vállalatok vannak. A regisztrált befektetők a showroomban közelebbről is megismerhetik a projekteket: szakmai értékelésük mellett üzleti tervük, főbb üzleti mutatóik és további befektetői információk is elérhetőek róluk, illetve érdeklődés esetén a befektetőt összekötik a startupperrel.
Május 11-én elindul a virtuális showroom pitching (VSP) felület is, amelyen jelentkezést és az előértékelést követően jól ismert befektetőknek ("cápáknak”) mutathatják be elképzeléseiket a startupok. Az első virtuális pitchingre – a projektek rövid, lényegre törő bemutatására – május 19-én kerülhet sor.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.