Az Országos Meteorológiai Szolgálat (OMSZ) előrejelzéseinek megbízhatóságát is befolyásolja a járványhelyzet miatt csökkenő repülőgépforgalom.
A koronavírus-járvány miatt világszerte számos légitársaság csökkentette járatai gyakoriságát vagy teljesen leállította azokat, a repülőforgalom csökkenése pedig az időjárás-előrejelzésekre is hatással van – írta az Országos Meteorológiai Szolgálat a honlapján.
Drasztikusan csökkent ugyanis azoknak a repülőgépes méréseknek a száma is, amelyek fontos információforrást jelentenek a meteorológiai előrejelző modellek számára.
Az európai meteorológiai szolgálatokat tömörítő EUMETNET folyamatosan figyeli az időjárás-előrejelzésekbe beépülő repülőgépekről származó (úgynevezett AMDAR-) mérések számát. A legutóbbi napok adatai alapján az európai felszállások nagyjából 70 százalékos csökkenésével körülbelül 40 százalékára esett vissza az AMDAR-mérések száma.
A csökkenés mértéke napról napra fokozódik és előreláthatóan a nyárig folytatódik.
Az időjárás-előrejelzések megbízhatósága rendkívül érzékeny a kiindulási feltételek pontosságára, ezért a meteorológiában nagy hangsúlyt fektetnek a kezdeti állapot minél pontosabb leírására. A szárazföldi felszín közelében fontos információval szolgálnak a felszíni meteorológiai állomások adatai, ám a magasabb légrétegek viszonyairól már
a ballonos rádiószondák, a repülőgépeken elhelyezett mérőműszerek és a távérzékelési eszközök (például a műholdak) adnak képet.
Az Országos Meteorológiai Szolgálat (OMSZ) rövid távú előrejelzéseit a Kárpát-medencét lefedő AROME modellre alapozza, ami számára a modelltartományon kívül zajló folyamatokat a Középtávú Időjárás Előrejelzések Európai Központjának (ECMWF) előrejelzései írják le. A középtávú prognózisok esetében döntően az ECMWF eredményeire támaszkodnak.
Így az OMSZ előrejelzéseinek megbízhatóságát is nagymértékben befolyásolja a repülőgépes mérések számának csökkenése.
Az elhúzódó járványhelyzet miatt egyéb mérési információk esetében is visszaesésre számítanak a meteorológusok. Néhány hetes időtávlatban várhatóan csökkenni fog például a hajókról felengedett rádiószondák száma, hosszabb távon pedig a készletek kimerülése és a karbantartás elhúzódása okozhat átmeneti leállásokat (például) a radarhálózatban.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.