Az Egyesült Államokban komoly problémát okoz, hogy az újrahasznosítható műanyagok egy részével valójában nem tudnak mit kezdeni a feldolgozó üzemek.
Sok dolog van, amit a hétköznapokban mi is megtehetünk azért, hogy lassítsuk a globális felmelegedést: vásároljunk tudatosan, használjuk kevesebbet az autónkat, gyűjtsük szelektíven a szemetet. Ez utóbbiban maguk a gyártók is segítenek, méghozzá azzal, hogy jelzik, milyen egyszer használatos műanyagokat – például poharakat, tálcákat, evőeszközöket – lehet újrahasznosítani. Csakhogy kiderült, a cégek által közölt információk félrevezetők lehetnek.
A Greenpeace legfrissebb jelentése szerint az Egyesült Államokban a szelektív hulladékgyűjtőkbe dobott műanyagoknak csupán egy kis részét tudják az újrahasznosító üzemek feldolgozni, a többi egész egyszerűen megy a szemétbe.
A kutatók 357 amerikai üzem működését vizsgálták meg, és kiderült, a hét különböző kategóriába sorolt műanyagok közül csupán az első két kategóriába tartozókat – azokat, amelyekből a műanyag palackok és a műanyag kancsók is készülnek – tudják feldolgozni. A másik öt típusba tartozókat viszont szinte alig képesek hasznosítani.
A felmérésből kiderült: a létesítmények
- 14 százaléka fogadja be az ételes dobozokat,
- 11 százaléka a műanyag poharakat,
- 4 százaléka a műanyag zacskókat, és csupán
- 1 százaléka a műanyag evőeszközöket.
John Hocevar, a Greenpeace-nek is jelentést készítő szakember szerint mindez azt jelenti, hogy az amerikai háztartások jelentős részében a szemétbe kerülő egyszer használatos műanyagokat egész egyszerűen nem tudják hol feldolgozni – írja az Earther.
A legnagyobb probléma, hogy a gyártók előszeretettel ragasztják fel a termékeiket az újrahasznosítható címkével, ami lehet, hogy technikailag igaz, a gyakorlatban viszont az adott tárgy ugyanúgy a szemétben végzi, mint a nem újrahasznosítható eszközök. A Greenpeace szerint így jár el az Egyesült Államokban a Walmart, az Aldi, a Danone és a Nestlé is.
A szakemberek a legjobb az lenne, ha a cégek nemcsak az újrahasznosítható anyagokra hívnák fel a figyelmet, hanem arra is, hogy az adott csomagolást mennyire könnyű vagy éppen nehéz az adott környéken feldolgozni. A Greenpeace úgy döntött, panaszt nyújt be az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottságnál azok ellen a vállalatok ellen, amelyek nem változtatják meg a címkézési metódusukat.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.