A jelek szerint a YouTube még mindig nem tudta általánosságban megoldani azt, hogy ne fussanak reklámok a kamuvideók alatt.
Évek óta küzd azzal a nem kis problémával a YouTube, hogy a hirdetők által indított reklámkampányok olyan videóknál is megjelennek – ezzel kvázi szponzorálva azok elkészítőit –, amelyekkel nem szeretnék, hogy összefüggésbe hozható legyen a cég neve. A fejlesztők korábban többször is megígérték már, hogy megoldást találnak a problémára, a jelek szerint azonban ez még mindig nem sikerült.
Az Avaaz nevű csoport által készített tanulmány szerint a világ vezetői márkái közül több mint 100 olyan van, akiknek a YouTube-on feladott hirdetése a klímaváltozást tagadó videók alatt jelenik meg. Közéjük tartozik a Samsung, a L’Oreal és Decathlon is. A cégek állítják: nem tudtak arról, hogy a hirdetésük ilyen témájú videóknál is megjelenik.
Julie Deruy, az Avaaz egyik aktivistája szerint az ilyen videókat a YouTube-nak semmilyen módon nem volna szabad propagálnia. Deruy úgy látja, egy erre törekvő lépés nem a szólásszabadság korlátozása lenne, hanem azon videók elérésének visszametszése, amelyek tudatosan téves információkat zúdítanak a felhasználókra.
Az Avaaz azokat a videókat vette górcső alá, amelyeket
- a global warming (globális felmelegedés),
- a climate change (klímaváltozás), és
- a climate manipulation (klíma manipuláció)
kulcsszavakra keresve dobott fel a platform. A találatokból kiderült, hogy az első 100 felvételből 16 a felhasználókat megtévesztő információkat tartalmazott.
Az Avaaz szerint bár a YouTube korábban konkrét lépéseket tett például az oltásellenes videók visszaszorítására, a jelek szerint összességében nem ért el áttörést a platform a kamu információkat tartalmazó videókkal kapcsolatban. Éppen ezért felszólították a platform vezetőit, alkossanak olyan irányelveket, amelyek az éghajlatváltozással kapcsolatos kamu információkat tartalmazó videókat is eltüntetik. Ennek értelmében a YouTube-nak:
- meg kellene oldania, hogy az algoritmusa ne ajánlja az ilyen kontenteket,
- demonetizálnia kellene a klímatagadó videókat,
- független tényellenőrző csoportokkal kellene együttműködnie,
- átláthatóvá kellene tennie, hogy az algoritmus hány nem kívánatos videót dob fel egy keresés során.
A YouTube közleményben reagált az Avaaz tanulmányára, amelynek módszertana szerintük nem volt elég pontos – írja a The Guardian. Ugyanakkor megjegyezték, a jövőben tovább dolgoznak azon, hogy a felhasználók tisztában legyenek azzal, mit tartalmaz egy eléjük kerülő videó.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.