A leginkább navigációiról és viselhető okoseszközeiről ismert Garmin ezúttal a kisrepülőgépekhez tervezett akár életmentésre is alkalmas funkciót. Az Autoland nem robotpilóta, de hasonlóan működik.
A kisrepülőkkel kapcsolatos egyik gyakori félelem, hogy a pilóta rosszul lesz, valami esetleg meghibásodik, és az utasnak kell landolnia, vagy segítenie ebben. Így vagy úgy, de aki nem rendelkezik a repüléshez szükség kiképzéssel, gyorsan bepánikolhat. A Garmin egy új találmányával – úgy véli – úrrá tud lenni az ilyen helyzeteken. Még akkor is, ha a pilóta már nincs magánál.
Az Autoland nevű funkciót gombnyomásra lehet aktiválni, és ha ez megtörtént, a repülő az időjárási és egyéb körülményeket figyelembe véve biztonságos leszállóhelyet keres. A fejlesztés teljesen önvezérelt, a Garmin szerint az útvonal megtervezése sem igényel emberi közreműködést, mindent a gép old meg. Ehhez természetesen az üzemanyagszintet is figyelembe veszi.
A gyártó a rendszert úgy tervezte meg, hogy a gép el is magyarázza, milyen fázisokon megy keresztül a landolásig. Ezekről az utasokat mindvégig tájékoztatja. A Garmin szerint nem robotpilótát fejlesztettek, de ha a helyzet úgy hozza, a rendszer akkor is képes működésbe lépni, ha a gép vezetője valami olyan dolgot tesz (vagy nem tesz), amely indokolttá teszi ezt. Így azokat is biztonságban a földre kísérheti, akik egyedül utaznak egy repülőn.
Az Autoland jelenleg az amerikai légügyi hatóság (FAA) jóváhagyására vár. Ha itt pozitív elbírálás születik, a funkciót első körben két géptípusba, a Cirrus Vision Jet és Piper M600-as járművekbe tervezik beépíteni. A TechCrunch szerint a fejlesztés a G3000-es rendszerű repülőkkel is kompatibilis.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.