Egy új kutatás megállapította, hogy a felhasználók meglepően nagy része használja elsődleges zenehallgatási szolgáltatásaként a YouTube-ot. Mondván, ott minden megtalálható. De a népszerűséghez bizonyára az ingyenességnek is nagyon sok köze van. Utóbbi viszont nem kis gondot okoz a zeneiparnak.
Meglepő eredményeket közölt legújabb felmérésében az International Federation of the Phonographic Industry (IFPI) nevű szervezet, amely az az online zenehallgatás globális helyzetét igyekezett felmérni. Nem a jelenség, hanem a mértéke a meglepő: a kutatás rávilágított, hogy a netes zenefogyasztás 47 százaléka nem valamilyen kifejezetten zenehallgatós platformon, hanem a YouTube-on zajlik.
Ennek leginkább ahhoz van köze, hogy a videomegosztóra feltöltött zenei anyagokat fizetés nélkül lehet nézni/hallgatni, annak ellenére is, hogy a YouTube maga is kínál olyan funkciót, amelyet az online zenehallgatáshoz készítettek. Csakhogy havidíjas szolgáltatás lévén sokan nem élnek vele, és nem feltétlen azért, mert drágának találják: a válaszadók szerint a YouTube-on eleve nagyon sok felvétel megtalálható, így nincs értelme előfizetni. Ugyanakkor több helyen, köztük Magyarországon sem kínál ilyesmit a YouTube, így a hazai réteg hiába szeretne jogkövető módon cselekedni.
A kutatás arra is rávilágított, hogy a világ zenefogyasztóinak 38 százaléka a mai napig jogsértő módszerek, például egy másik felhasználó által feltöltött videó révén jut hozzá a meghallgatni kívánt dalhoz. Az is problémát jelent, hogy sok olyan weboldal létezik, amelyekkel pár kattintással kinyerhetők a videók alatti hanganyagok. Ezek azonban nem csak a kalózváltozatok terjedését segítik, közben óriási károkat okoznak a zeneiparnak.
A felmérés másik, nem kevésbé érdektelen része a zenehallgatás helyszínére vonatkozó statisztika: a fizetős szolgáltatásokat használók nagyrésze kocsiban, alvás előtt, munka vagy tanulás, vagy főzés közben hallgat zenét. Ezek alól csak a 16-24 közötti korosztály számít kivételnek, ők ugyanis nem klasszikus értelemben fogyasztják a zenelistákat, hanem valami mást is csinálnak közben, például alváshoz készülédnek, vagy dolgozni rohannak. Szintén érdekes adalék a zenehallgatással eltöltött idő: ez egész pontosan 17,8 órát tesz ki hetente, naponta pedig átlagosan 2,5 órát szól a fül- vagy a fejhallgató.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, kövesse a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.
![](https://cdn.hvg.hu/img/partolo_tagsag/HVG_hetilap_2_ho_50_off_kampany_03_640x360.png)