A való életben tapasztaltnál sokkal jobb teljesítményt nyújtanak a Huawei egyes telefonjai, amikor a teljesítményük felmérésére szolgáló tesztszoftvert futtatnak rajtuk.
A Volkswagen dízelbotrányához hasonló csalásokra nemcsak az autóiparban kerül sor, más területen is előfordul, hogy a gyártók "kozmetikázzák" az adott termék képességeit. Most épp a Huawei bukott le egy ilyen csalásgyanús esettel, ráadásul rögtön négy készülék kapcsán derült ki a turpisság. Köztük van a P20 és P20 Pro is, melyek kapcsán éppen most jelentette be a vállalat, hogy öt hónap alatt 10 milliót sikerült eladni belőlük.
Az AnandTech beszámolója szerint a Huawei P20 a benchmark-tesztek során sokkal jobbnak mutatta magát, mint amire valójában a készülék képes. Ez azt jelenti, hogy a mobil szoftvere érzékelte, ha a tesztprogramot elindították a készüléken, és megpróbálta maximalizálni a hatékonyságot. A dolog akkor volt igazán szembeötlő, amikor a 3DMark nevű szoftver indult el a készüléken. Mindez azt jelenti, hogy a felhasználók a hétköznapi használat során a közelébe sem érhetnek a mobilgyártó által közölt teljesítményhez.
A 3DMarkot készítő cég megerősítette az AnandTech információit és közölte, törölték a P20 benchmark-eredményeit a listájukból. Hasonló okokból kikerült a P20 Pro, a Nova 3 és a Honor Play is. A Huawei az Android Authority-nek elismerte, hogy a mobilok valóban így viselkedtek a tesztek során, ugyanakkor hozzátették: a készülékeket úgy tervezték, hogy a rajta futó alkalmazás erőforrás-igényeihez igazítsa a teljesítményt.
Bár a nagy igénybevétel esetén valóban modósíthatják a teljesítményüket a készülékek, a tesztalkalmazások esetében nem megengedett a teljesítmény maximalizálása.
A tesztek szerint amikor a 3DMarkot készítő UL a szoftver egy nem ismert változatát futtatta a készüléken, az rosszabb teljesítményt mutatott, mint amit egyébként. Vagyis a mobil nem azért hozta ki magából a maximumot, mert ezt mindig megteszi, hanem azért, mert felismerte a szoftvert. Emiatt pedig a mérési eredmények is mehetnek a kukába.
Cikkünk megjelenése után a Huawei Honor közleményt juttatott el szerkesztőségünkbe. Ebben azt írják: azt tervezik, hogy a botrány kirobbanása előtt a felhasználók számára nem elérhető üzemmódot elérhetővé teszik számukra is, hogy szükség esetén a készülék teljes erejét kihasználhassák. Az almárka képviselői szerint egyébként "nincs közvetlen kapcsolat az okostelefon benchmark pontszámok és a felhasználói élmény között".
Hasonló benchmark-csalásra korábban is volt már példa. 2013 októberében például a Samsungot csípték fülön, a dél-koreai cég tagadta a vádakat. De ugyanez történt 2017-ben is, akkor a OnePlus készülékeivel.
A Huaweinek ráadásul nem ez mostanság az egyetlen etikailag megkérdőjelezhető esete. Néhány hete kiderült, a reklámban szelfiként feltüntett képeket valójában egy profi DSLR-géppel készítették.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, kövesse a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.