A YouTube igyekszik kiszűrni a feltöltött videók közül a jogvédett (és engedély nélkül használt) tartalmakat. Egy német zeneprofesszor szerint a rendszer akkor is "cenzúráz", amikor nem kellene.
A Facebook kapcsán időről időre előkerül egy-egy olyan történet, amelyben a közösségi oldal szigorú algoritmusa olyan dolgokat is cenzúráz, amelyekkel egyébként semmi baj sincs. Ilyen "figyelő" algoritmusa nemcsak Zuckerbergéknek, a Google-nek is van, ott a szerzői jogok megsérétését próbálják tűzzel-vassal irtani. Úgy tűnik azonban, néha ott is megcsuklik a rendszer.
Ulrich Kaiser német zeneprofesszornak nemrég a YouTube Content ID nevű rendszerével gyűlt meg a baja, nem sokkal azután, hogy feltöltötte videóját a platformra – olvasható a Wikipédiát üzemeltető Wikimedia Alapítvány weboldalán közzétett cikkben. A videójában az általa fejlesztett Open Educational Resources nevű oldalt hirdette, amely a zeneoktatást segíti, és amelyen olyan zenék találhatók, amelyek már mentesek a szerzői jogtól. A német törvények szerint ez azt jelenti, hogy az adott zenének 1963. január 1-je előtt kellett születnie, ezek felhasználását ugyanis már nem korlátozza a szerzői jog. Kaiser szerint a videójában is kifejezetten ilyen zenéket lehetett hallani, a YouTube rendszere azonban a feltöltés után három perccel szerzői jogi problémákat talált a videóban.
Miután a professzor reklamált a YouTube-nál, a szerzői jogi követelést visszavonták, ő azonban kísérletezni kezdett, és Labeltest néven új csatornát regisztrált. Ide újabb szerzői jogi korlátozásoktól mentes videókat töltött fel, olyan zeneszerzőktől, mint Bartók, Schubert, Puccini és Wagner. Legnagyobb meglepetésére a Content ID itt is szerzői jogi követeléseket támasztott a videókkal szemben
Kaiser minden egyes követelésre válaszolt, de további üzeneteket kapott a rendszertől. Beethoven 5. szimfóniája kapcsán például azt, hogy a videóban szerzői joggal védett tartalom szerepel, de a tulajdonosa hozzájárul a megjelenéséhez – cserébe hirdetések tűnhetnek fel a videóban. Ez azért is furcsa, mert a felvételt egyébként a berlini filharmonikusok adták elő, még 1961-ben, tehát többszörösen sem állhatott szerzői jogi védelem alatt a tartalom. A professzor ezután már e-mailben kért segítséget a Google-től, de csak egy automata üzenetet érkezett.
Kaiser szerint a jelenség komoly problémákat vet fel, például azért, mert az oktatásnak tesz keresztbe a YouTube (ezek szerint) rosszul működő rendszere. A szakember szerint természetesen szükség van ilyen és ehhez hasonló szűrőkre, a rendszert azonban érdemes lenne felülvizsgálni.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, kövesse a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.