GPS-rendszerrel, kamerákkal és radarral felszerelt, hat keréken guruló robot szállítja házhoz a megrendelt árut Peking Kafka nevű lakónegyedében. A sárga-fekete, mosógép nagyságú robot innivalókat, gyümölcsöket, rágcsálnivalókat szállít a lakóknak.
A robot mintegy 30 kilós, elméletileg óránkét 12 kilométer a maximális sebessége, hat keréken gurul, négy kamera folyamatosan pásztázza környezetét, és egy lézeres érzékelő rendszer biztosítja, hogy ne ütközzön bele semmibe. 24 órán át képes működni, és napi rendszereséggel szállít ki árut a lakóknak.
"A gyenge pontja az, hogy képtelen közvetlenül az ajtóig hozni az árut, ahogyan azt az ember teszi. De nagyon praktikus, a robot viszonylag gyorsan ideér szállítmányával" – mondta az egyik lakó, aki nem a földszinten lakik.
A megrendelő az okostelefonjára telepített alkalmazáson választja ki a megvásárolni kívánt terméket, elküldi címét és azon is fizet. A bolti alkalmazott teszi az árut a robot rakterébe, amely a mintegy 200 méterre lévő lakásokhoz 3-4 perc alatt megérkezik.
Liu Cse-jong, a robotot gyártó Zhen Robotics alapítója és vezérigazgatója fényes jövőt jósol terméküknek. "Jelenleg naponta mintegy 100 millió csomagot szállítanak Kínában. A jövőben ez egymilliárdra nő. Ekkora mennyiség házhoz szállításához nem lesz elég ember. Egyre több robotra lesz szükség ahhoz, hogy pótoljuk az emberi munkaerőt, és csökkentsük a költségeket."
Azonban nem mindenki ért egyet azzal, hogy a robot jelenti a logisztikai megoldást hosszú távra. Sao Csung-lin, a China Express társaság egykori főtitkár-helyettese szerint a robot rövid távú szállításra lehet hasznos.
Kína a világ legnagyobb online vásárlói piaca, a lakosság 52 százaléka havonta legalább egyszer vásárol okostelefonján, globálisan ez az arány csupán 14 százalék a PricewaterhouseCoopers nemzetközi tanácsadó cég szerint. A mobilfizetés is kimagaslóan magas arányú az ázsiai országban.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, kövesse a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.