Több mint 61 millió jelszót vizsgáltak meg amerikai kutatók, hogy kiderüljön, mennyire biztonságosak a felhasználói fiókok. Az eredmény több mint elszomorító.
Bár az ember alapvetően azt gondolná, hogy a kibertámadások korában a felhasználókban is felébred a félelem, és próbálnak minél erősebb jelszavakkal védekezni a hackerek ellen, úgy tűnik, ez nincs egészen így. A Virginiai Műszaki Egyetem a Dashlane nevű kiberbiztonsági céggel készített elemzése rámutat, a felhasználók többségének nagyjából annyira védett a fiókja, mintha kiírná a jelszavát a közösségi oldalakra.
A 2017-es kutatás során több 61 millió jelszót elemeztek ki, amelyből összeállították a leggyakrabban használtak listáját is – számolt be róla az IFLScience. Ezekből azonban nemcsak ezek gyakorisága, de a jelszóválasztási szokások is kirajzolódtak, ami a kutatók szerint meglehetősen aggasztó képet fest. Sokan például ugyanazt a jelszót használják fel mindenhol, és legfeljebb csak kis változtatást eszközölnek rajta. Ez azonban megnöveli az eseélyét, hogy egy adatlopás esetén nemcsak egy platformhoz férnek hozzá a hackerek.
A leggyakoribb probléma, hogy amikor számok és betűk kombinációját kellene megadni, akkor egyszerűen csak "végigfuttatják" az ujjaikat a billentyűzeten, és az egymás mellett lévő karaktereket gépelik be.
Ezek a jelszavak ránézésre persze bonyolultnak tűnnek, valójában azonban rendkívül könnyen visszafejthetők. Ezek közül a TOP 10:
- 1q2w3e4r
- 1qaz2wsx
- 1qazxsw2
- zaq12wsx
- !qaz2wsx
- 1qaz@wsx1q2w3e4r
- 1qaz2wsx
- 1qazxsw2
- zaq12wsx
- !qaz2wsx
Aztán ott vannak még azok, akik egyszerűen megjegyezhető jelszavakat akarnak használni, így ehhez kedvenc filmszereplőjük vagy együttesük nevét használják fel. Ezek közül a TOP 10:
- superman
- pokemon
- slipknot
- starwars
- metallica
- nirvana
- blink182
- spiderman
- greenday
- rockstar
Szintén gyakran adnak olyan szavakat/kifejezést jelszónak, amely valamilyen érzelmet fejez ki:
- iloveyou
- fuckyou
- asshole
- fuckoff
- iloveme
- trustno1
- beautiful
- ihateyou
- bullshit
- lovelove
A tanulmány szerint az is meglehetősen gyakori, hogy valaki egyfajta márkanevet ad meg jelszóként – amit minden valószínűség szerint az adott platformon használnak.
- myspace
- mustang
- ferrari
- playboy
- mercedes
- cocacola
- snickers
- corvette
- skittles
Ha ezek közül bármelyik jelszó egyezik az önével, azt ajánljuk, sürgősen változtassa meg.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.