Tavaly lépett életbe az a törvény, amely adategyeztetést ír elő minden feltöltőkártyás ügyfél számára. Akkor nagy felhajtás volt a mobilszolgáltatóknál, nem minden ment zökkenőmentesen, ráadásul sokan csak későn ébredtek. Azóta sok idő eltelt és sokan elfelejtették: a procedúra nem egyszeri kényelmetlenség volt, minden egyes évben át kell esni rajta.
Komoly szigorítás történt tavaly a feltöltős SIM-kártyáknál, miután bűnözők, köztük terroristák, 200 ezer kártyát vásárolhattak úgy, hogy az sem a szolgáltatóknak, sem a hatóságoknak nem tűnt fel. (A mindenkire vonatkozó változás minden fontos elemét itt olvashatja el.) A szigorítás részeként minden feltöltős SIM-kártya tulajdonosának egyeztetni kellett személyes adatait a szolgáltatónál, legkésőbb június 30-áig. Sokan az utolsó hetekben kezdtek bele a szolgáltatók üzleteiben és az interneten is elintézhető adategyeztetésbe, a vége felé közeledve már kisebb káosz és kétségbeesés uralta a hangulatot, senki nem akarta, hogy – egyeztetés hiányában – megszüntessék a telefonszámát.
Ez a veszély azonban nem csak tavaly állt fenn, ugyanúgy idén is valós. Az adategyeztetésre ugyanis minden egyes évben szükség van. Az éveket az eredeti szerződés megkötésének dátumától számolják, az adategyeztetést az azt megelőző 6 hónapban kell elvégezni. Egy példával élve: ha valaki 2015. április 5-én vásárolta feltöltős SIM-kártyáját, amelynek adatait tavaly június 19-én egyeztette, akkor annak idén április 5-éig kell újra végrehajtania az adategyeztetést. (A 2018. január 1-jén vagy utána vásárolt feltöltőkártyás telefonszámokra az adategyeztetést értelemszerűen idén már nem kell elvégezni.)
Ha nem emlékszik rá, hogy mikor vásárolta a feltöltőkártyás előfizetését, nem nagy gond. Az adategyeztetési határidő lejártára a szolgáltatók SMS-üzenetben emlékeztetik az ügyfeleket. Ha ez megtörtént, érdemes gyorsan lépni. Ahogy Vodafone – más szolgáltatók ügyfeleire is érvényesen – megfogalmazta: arra kérnek mindenkit, hogy amit megkapják az erről szóló SMS-t, mielőtt csinálják meg az adategyeztetést. A szolgáltatóknál ugyanis minden hónapban több tízezer kártya érintett, azaz rengeteg ügyfél fél majd be, és aki az utolsó napokra halasztja az egyeztetést, és nem nagyon válogathat a napok közül, azt igen kellemetlenül érintheti a többórányi sorban állás.
Van azonban kényelmesebb módja is az egyeztetésnek, mindhárom szolgáltató tart fenn erre online felületet, melyen nagyjából 3 percbe kerül az adategyeztetés.
- Ha a Telekomnál van feltöltős SIM-kártyája, ide kattintson,
- ha a Telenornál, akkor ide;
- ha a Vodafone feltöltős ügyfele, akkor pedig ide.
Aki nem végzi el legkésőbb az eredeti szerződéskötésének napján az adategyeztetést, annak a törvényi előírások szerint kikapcsolják a telefonszámát, és törlik az előfizetését.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.