Tech Dr. Kádas Péter 2018. február. 12. 15:03

Ha azt hiszi, hogy pár év múlva gépek fogják eladni nekünk a termékeket, akkor nagyot téved

Nem újdonság, hogy az elmúlt 10-15 évben a technológiai fejlődés szinte egyetlen iparágat sem hagyott érintetlenül. De mi a helyzet az olyan magas emberi kreativitást igénylő bonyolult folyamatokkal, mint a marketing? Aki azt hiszi, hogy pár év múlva gépek fogják eladni nekünk a termékeket, az nagyot téved. Már ma is gépek adják el. Helyszíni beszámoló a 2018-as San Diegó-i Growth Hacking konferenciáról.

A growth hacking egy adatvezérelt, folyamatos tesztelésen alapuló online marketing módszertan. Művelői az adattudomány és a viselkedési pszichológia határán álló szakemberek, akik képesek exponenciális növekedést generálni munkaadójuk vállalatánál – amennyiben a megfelelő technológiai eszközök rendelkezésükre állnak.

Míg 2011-ben mindössze 300 marketing technológiai céget összesítettek a Szilícium-völgyben, tavaly már több mint 5000 különböző online marketing szolgáltatást számoltak össze a ChiefMartech Blog kutatói. Csak az e-mail-marketing-szolgáltatók piacán több mint 150 szolgáltató versenyez a marketing szakemberekért, de léteznek automata optimalizálási megoldások, perszonalizációt, tömeges tesztelést és közösségi médiás ajánlásokat támogató eszközök is tucatjával.

Az idei Growth Hacking konferencia nagy újdonsága a mesterséges intelligencia és a machine learning betörése volt a marketingtechnológia köreibe. Az automatizált tömeges tesztelési módszert már magyar hátterű online marketing ügynökség is használja, a mesterséges intelligencia azonban képes az eddig kizárólag emberi kreativitás által uralt területeken is hatékonyabban működni, mint a legjobb szakember.  Elon Musktól, a Tesla Motors és a SpaceX alapítójától származik az a kijelentés, hogy:

Amennyiben a versenytársad mesterséges intelligenciát épít, te pedig nem, akkor egyszerűen össze fog roppantani téged.

Musk egyébként a vonatkozó technológia egyik leghangosabb kritikusa, aki nem egyszer vizionálta már a mesterséges intelligencia okozta armageddont, és rendszeresen hívja fel a figyelmeket a veszélyekre.

Pixabay / geralt

Ami veszélyes lehet benne más fronton, marketinges területen éppen az az előnye is: a mesterséges intelligencia pontosan a rengeteg adat feldolgozása miatt jobb hirdetéseket ír, pontosabban céloz, és egységnyi marketingköltéssel akár többszörös eredményt képes elérni, mint emberi versenytársai. Az idei San Diegó-i konferencia egyik elgondolkodtató pillanata volt, amikor a hallgatóság nem tudta eldönteni három egymást követő rövid reklámszövegről, hogy azt ember vagy gép írta-e.

Milyen fotó kellene? Majd a gép megcsinálja

A marketingszöveg-írás nem az egyetlen feladat, amit a mesterséges intelligencia pillanatokon belül át fog venni. A vizuális tartalmak tömeges tesztelése már a jelen, a konferencián elhangzottak alapján azonban az az általános vélemény, hogy pár év múlva nem fogunk előre elkészített stock fotókat vásárolni, mert elegendő adat és számítási kapacitás birtokában gépek fogják legenerálni pontosan azt a képet, amit használni szeretnénk, pontosan úgy, ahogyan azt elképzeljük, és ahogy az marketing szempontból a legtöbbet hoz a konyhára.

A kulcsszó: martech

Az online marketing már ma is sokszorosan hatékonyabb, mint offline, de a következő években további robbanásszerű változások várhatóak. A technológiai olló épp úgy ki fog nyílni, mint az ipari forradalom idején, és a manufaktúrákat felváltó üzemi gyártáshoz hasonlóan fogják átrendezni a piacot az automatizációt, az adatelemzést és a mesterséges intelligenciát csatasorba állító vállalkozások.

GrowthHackers

A technológiai előny különösen a b2b marketing területén lesz látványos, mivel a b2b értékesítést támogató marketing jóval komplexebb és adatigényesebb, mint az online kiskereskedelem. A growth hacking konferencia egyik nagy b2b szektort érintő újdonsága a b2b vállalatok értékesítőit segítő automata pszichológiai profilalkotó rendszer volt.

Míg az amerikai vállalatok 52%-ánál a martech (marketing technológiák) területnek külön felelőse van, a magyar vállalatok technológiai alulfejlettségük miatt marketing szempontból már ma is versenyképtelenek az erősebb nemzetközi piacokon – mindez a következő pár évben csak erősödni fog, így érdemes felkészülni a megváltozott környezetre.

A cikket jegyző Dr. Kádas Péter orvos, közgazdász, befektető, a 7digits growth marketingügynökség egyik alapítója. Goldenblog-díjas blogger 20+ év vállalkozói és 10+ év online marketinges tapasztalattal.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.