Tech hvg.hu 2017. november. 02. 14:01

Ez a reptéri kívánságlistánk: 3 perc legyen a csomagfeladás, maximum 10 perc az egész procedúra

A repülőtereknek egyre nagyobb utasforgalmat kell, hogy lebonyolítsanak, így több területen is komoly változtatásokra lesz szükség. Az iparági szakemberek szerint a következő években több fontos fejlesztés is elindulhat, 2035-re pedig a jelenleginél sokkal gyorsabb és rugalmasabb lesz majd a repülés.

A fapados légitársaságok elterjedésével és a repülőjegyek árának csökkenésével egyre többen döntenek úgy, hogy a vonatozás, buszozás, autózás helyett inkább repülőgéppel közlekednek. A Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet évente elkészített statisztikai összesítése szerint 2016-ban mintegy 3,7 milliárd utas indult így útnak, összességében pedig 35 millió felszállás történt világszerte.

Az utasszám növekedése azonban egy ponton túl kényelmetlenséget is okozhat, hiszen minél több ember akar repülőgépre szállni, annál leterheltebbek lesznek a repülőterek és hosszabb a felszálláshoz szükséges ügyintézés. A jövő repülőtereit ezért úgy kell kialakítani, hogy képes legyen kiszolgálni a megnövekedett forgalmat – erre pedig már konkrét tervekkel is készülnek az iparági szakemberek.

AFP / Mark Ralston

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (International Air Transport Association – IATA) nemrég több mint 10 ezer utas bevonásával készített felmérést, hogy kiderüljön, melyek azok az igények, amelyeket a jövőben minden repülőtérnek ki kellene szolgálnia – jelentette be Pascal Buchner, a szervezet egyik vezetője a 2017-es Huawei Eco-Connect konferencián Berlinben.

A szakember szerint a legtöbben gyors csomagkezelést és ügyintézést szeretnének a jövőben. A csomagfelvétel maximális idejét 3 percben tartják elfogadhatónak, az ellenőrzött határokon pedig a válaszolók háromnegyede legfeljebb 10 perces várakozásra lenne hajlandó, emellett pedig fontosnak tartják azt is, hogy minél több mindent ők maguk tudjanak elintézni.

AFP / Suleyman Elcin

Az IATA ezért a világ reptereinek nemzetközi szövetségével (Airports Council International – ACI) közösen hozták létre a NEXTT nevű kezdeményezést, amely a jövőben az új élményt nyújtó utazási technológiák kifejlesztésén dolgozik.

Buchner szerint mivel az utazás már odahaza megkezdődik (azzal, hogy odahaza foglaljuk le a repülőjegyet), az utasokat az otthonuktól egészen a szállásukig ki kell szolgálni, vagyis a repülőterek szolgáltatásai nem korlátozódhatnak csupán a repterekre. Ennek egyik lehetséges módja, hogy az utas csomagjait már indulás előtt, az otthonukban átvegyék tőlük, leszállás után pedig ne kelljen azt a reptéren felvenni, hanem egyenesen a lefoglalt szállásra vigyék el. Rachad Nassar, a Huawei szállítmányozásáért is felelős szakembere szerint ezt tenné lehetővé, ha a börőndökbe a gyártáskor egy speciális chipet helyeznének, amelynek köszönhetően minden csomag teljes mértékben követhetővé válna.

"Amellett, hogy a technológiával drasztikusan csökkenne az elveszített, vagy rossz irányba feladott poggyászok száma, lehetőség nyílna arra is, hogy a bőröndöt az utas szállására szállítsák le" – mondta a szakember, aki azt is elárulta, a Samsonite-tal nemrég együttműködési megállapodást is kötöttek az ilyen bőröndök készítése érdekében. A csomagokat önjáró robotok pakolják majd ki és be a repülőgépekbe, ami gyorsabb le- és felszállást tesz lehetővé.

Nextt

Buchner szerint azonban ahhoz, hogy ez működjön, az is kell, hogy az emberek bízzanak azokban az információkban, amelyeket a légitársaságok küldenek nekik.

A megnövekedett utasforgalom miatt azonban nemcsak a poggyászok kezelése, de a biztonság és a rugalmasság terén is komoly fejlesztések várhatók. Buchner szerint a beszállókártyákat 2035-re nagyrészt felváltja majd a biometrikus azonosítás, a jelenlegi, többnyire SMS-alapú tájékoztatást pedig felváltja majd a mobilra érkező, valós idejű informálás.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.