A tervek szerint a következő évtized első felében már a vákuumvasúttal tehetjük meg a Budapest–Brno-távolságot. 20 perc alatt.
A 2016-os év egyik legnagyobb, Közép-Európát érintő technológiai szenzációja volt, hogy az amerikai Hyperloop Transportation Technologies (HTT) bejelentette: a Budapest–Bécs–Pozsony-útvonalon építené meg a hipergyors vákuumvasutat. A csőben közlekedő jármű alig 10 perc alatt tenné meg a távolságot, ami újraértelmezné a vasúti személyszállítást.
A Wired beszámolója szerint a bejelentés után most egy fontos mérföldkőhöz érkezett a projekt. A cég – amely a szlovák kormánnyal közösen dolgozik a vasút megvalósíthatósági tervein – újabb megállapodást írt alá, ezúttal Brno városával. Az elképzelések szerint a HTT Pozsonyt kötné össze a Csehország déli részén fekvő várossal, ezzel pedig 10 percre rövidítené le a 130 km hosszú szakasz jelenleg 90 perces vasúti közlekedését.
Mindez azt is elentené, hogy Budapestről Bécsen majd Pozsonyon keresztül Brnoig mintegy 20 perc lenne az út. Csak hozzávetőlegesen: autóval mindez 3 óra 26 percig, vonattal pedig – a MÁV honlapja szerint – nagyjából 4 óra 11 percig tart.
A korábbi tervek szerint 2020-ra vagy 2021-re épülhet meg a Budapest-Bécs-Pozsony szakasz, vagyis leghamarabb 3-4 év múlva utazhatunk majd vele – teljesítményéhez képest fillérekért. Hogy a Brno-Pozsony szakaszt is ez idő alatt, vagy csak a három főváros összekötése után építenék meg, azt egyelőre nem tudni, de ha párhuzamosan készülne a két vonal, Budapestről már 2021-ben is így mehetnénk Csehországba. Az első igazi prototípus azonban már az év végére megépülhet, kérdés, hogy Kaliforniában vagy Szlovákiában.
Egy teszten egyébként már túl van a hipergyors vákuumvasút – sikerrel. A május közepén elvégzett próbaút után május végén azt is megmutatta a HTT, milyen lesz a készülő szerelvény utastere.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.