A Facebook felcímkézi azokat a híreket, amik valótlanságot tartalmazhatnak, így még továbbkattintás előtt láthatjuk, ha nem érdemes készpénznek venni azt, amit a cikkben olvasni fogunk.
Az elmúlt hónapokban, de legfőképpen az amerikai elnökválasztás óta rengeteg támadás érte a közösségi oldalakat azért, mert a kritikus hangok szerint nem tettek meg mindent az álhírek terjedése ellen. A legnagyobb össztűz a Facebookra zúdult, ahol Mark Zuckerberg először azt mondta, a hírfolyamban szembe jövő dolgok nagy többsége igaz, később pedig kiderült, volt egy fegyver a kezükben az álhírek ellen, de nem merték bevetni, nehogy ezzel döntsék el az elnökválasztás kimenetelét. Aztán kiderült, valószínűleg pont ez a döntés döntötte el. Zuckerbergék most egy látványos módszert vetnek be az álhírek visszaszorítása érdekében.
Fontos változás, hogy a napokban új lehetőség tűnt fel a bejegyzéseknél a kamugyanús dolgok jelentésére, ezt bárki használhatja, ebben a cikkünkben lépésről lépésre mutatjuk, hogy hogyan. Az így beérkező felhasználói jelentéseket figyeli majd kiemelten a Facebook rendszere, és a sokak által jelentett cikkeket (vagy teljes oldalakat, melyekről több cikket is jelentettek a felhasználók) az algoritmus kiszűri.
Ha a rendszer egy cikket a fenti egyenlet alapján gyanúsnak ítél, akkor elküldi azt az erre szerződött szervezeteknek. Ehhez a Facebook a Poynter nevű szervezettel állt össze. Ez azért jó hír, mert első körben főleg az angol nyelven terjedő bejegyzéseknél lesz majd látható a figyelmeztető címke, de mivel a nemzetközi Poynter már most is rengeteg nemzeti "tényellenőrző" szervezetet fog össze, jó esély van rá, hogy záros határidőn belül az üzenőfalunkon lévő más nyelvű bejegyzéseknél is feltűnhet a figyelmeztető jelzés. (Itt jegyeznénk meg, hogy az előző bekezdésben említett funkció már most elérhető magyarul is, érdemes tehát a kamunak tűnő híreket jelenteni – ha sokan jelentenek valamit, arra már most is jobban ránéznek a Facebooknál, akkor is, ha nem angolul van.)
A kamugyanús tartalmak egy "Disputed" (vagyis Vitatott) címkét kapnak majd, ami alapján a felhasználó már ránézésre láthatja, hogy a link mögött minden bizonnyal problémás tartalom található.
Az adott linket ugyan továbbra is meg lehet majd osztani a közösségi oldalon, a címkézés miatt ugyanakkor a felhasználóban legalább a kétséget felébresztik. És innentől mindenki saját felelősségre kattinthat majd tovább, nem mondhatja, hogy senki nem szólt a kamugyanúról. Fontos változás, hogy miután egy ilyen URL-t vitatottnak jelöltek, azt többé nem lehet majd hirdetésként terjeszteni.
Zuckerbergék emellett azok ellen az oldalak ellen is fel fognak lépni, amelyek egy eredeti, megbízható híroldal nevét felhasználva és valamelyest módosítva publikálnak, így terjesztve az álhíreket. Ezek többsége a Facebook szerint azért jött létre, hogy az álhírekkel kattintásra ösztönözve a felhasználókat minél több hirdetési bevételt generáljon a látogatásokból. A fejlesztők szerint a jövőben ezeket a linkeket egyszerűen nem lehet majd elérni a közösségi oldalon.
A Facebook mindezek mellett jobban odafigyel majd a hírek hírfolyambéli rangsorolására. Az algoritmus újításának elsősorban azok a cikkek esnek majd áldozatul, amit többen osztanak meg, mint ahányan egyébként el is olvassák (meg is nyitják) azt.
Mi egyébként már most vezetünk egy összeállítást a napi szinten rákgyógyító csodaszert ígérő lapokról: itt a nagy átverős lista, avagy weboldalak, melyeknek soha ne higgyen el semmit.
Ha máskor is tudni szeretne a Facebook újításairól, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.