Tech Balogh Csaba 2016. október. 25. 23:01

Jönnek a mínuszok: a csúcsok csúcsa után csúszós lejtőn van az Apple

Balogh Csaba
Szerzőnk Balogh Csaba

Az Apple még mindig egy elképesztően sikeres vállalat, de most már egymás után a harmadik pénzügyi jelentésük erősíti meg azt a könnyen belátható tételt, hogy nem lehet a végtelenségig növekedni. Minden termékkategória mínuszban van.

Forintra váltva szinte beláthatatlanul nagy, 46,9 milliárd dolláros bevétel mellett 9 milliárd dolláros profitról adott számot idei harmadik negyedévre vonatkozó jelentésében az Apple. Ez érezhető csökkenés a tavalyi év hasonló időszakában elkönyvelt 51,5 milliárd dolláros bevételhez és 11,1 milliárd dolláros nyereséghez képest. A vállalat bevétele az egyik fontos piacon, Kínában 30 százalékkal esett vissza.

Az idei év júliusát, augusztusát és szeptemberét jelentő harmadik negyedévben összesen 45,5 millió darab iPhone-t sikerült értékesíteniük. Az érték jobb, mint az előző negyedév 40,3 milliós darabszáma, de ez érthető is, hiszen szeptemberben került a polcokra az új iPhone. Az egy évvel korábbi 48 milliós értéknél viszont gyengébb a mostani adat. Ez pedig szoros összefüggésben van a bevétel és a profit csökkenésével, hiszen az Apple pénztermelő gépezetének legfontosabb motorját éppen a telefon jelenti. Az iPhone-eladások a történelem során először az idei első negyedévben csökkentek, a trend a másodikban is folytatódott és most, a harmadikban sem fordult meg.

Tim Cook egy Apple-sajtóeseményen. Kiutat kellene találni
Apple

Az iPad-eladások éves szinten 9,8 millióról 9,2 millióra estek, Mac számítógépből pedig a tavalyi ilyenkori 5,7 millió helyett már csak 4,8 millió fogyott. Arányait tekintve ez utóbbi kategóriában a legnagyobb a visszaesés, 14 százalékos.

Az “egyéb termékek” kategória az Apple TV-t, az Apple Watch okosórát, a Beats fülhallgatókat és más Apple márkájú kiegészítőket tartalmaz: itt eladási darabszámot nem közöltek, csak az derült ki, hogy éves szinten -22 százalékos változást mutatott fel a kategória. Ez valószínűleg nem túl jó jel az Apple Watch-eladásokra nézve sem.

A fentieket összefoglalva az látható, hogy túl sok a mínusz az Apple jelentésében, minden hardveres termékkategória eladásainak és bevételeinek változása negatív. Egyedül a szolgáltatásokból származó bevétel nőtt, 5 milliárdról egy év alatt 6,3 milliárd dollárra.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.