A magyar internetet vizsgálták, hogy kiderüljön: mennyire szerettük az olimpiát. Nagyon, a sikereket és a mémeket a legjobban, de egy mosoly is sokat számított a weben, főként a Facebookon.
Ahogy négyévente rendszerint, pár hét erejéig minden egyéb ügyes-bajos témát perifériára szorítva, idén is az olimpia hírei uralták a médiát. Bár egy ilyen méretű és jelentőségű világeseménynek egyébként is kijárna a figyelem, nem kérdés, hogy hazánkban a hihetetlen magyar sikerek, eredmények azok, amelyek igazán megmozgatták a közvéleményt. Hogy pontosan és számszerűen, milyen visszhangot váltottak ki az olimpiai események és hírek a magyar weben, arra a Neticle elemzése adja meg a választ.
A riói olimpia ideje alatt, augusztus 6. és 21. között csak a magyar nyilvános weben – így a hírportálokon, blogokon, fórumokon és közösségi médiában – több mint 50 ezer olyan bejegyzés született, amelyben konkrétan megemlítették az ötkarikás játékokat. Bár a szám elsőre is magasnak tűnik, jelentőségét jól mutatja, hogy a hatalmas port kavaró Brexitről az ominózus szavazás óta eltelt két hónap alatt ennél jóval kevesebb, hozzávetőleg 35 ezer bejegyzés született.
Az olimpia jelentőségét jól mutatja, hogy az összes eseményt említő tartalom 15 százaléka egyenesen a címlapokon tűnt fel, mely jelentősen meghaladja a megszokott arányokat – a Brexit esetében a címlapon megjelent bejegyzések aránya 11 százalék volt, a legfontosabb kereskedelmi televíziókról megjelenő tartalmaknak pedig általánosságban 2-4 százaléka jelenik meg a főoldalakon.
A nyilvános bejegyzések közel egynegyedét a publikus oldalakon vagy csoportokban közzétett Facebook-posztok tették ki, amelyek a legtöbb esetben kifejezetten informatív, tartalmas üzeneteket hordoztak. A bejegyzések 20 százalékát kitevő cikkek bár számszerűen elmaradtak a Facebookon közzétett tartalmaktól, azoknál jellemzően jóval pozitívabb üzenetet hordoztak. Sőt, alapvetően el lehet mondani, hogy az olimpia kapcsán a hírportálokon nyilatkoztak a leginkább pozitív felhanggal, míg a legnegatívabbnak a fórumok mutatkoztak.
Bár zöldülő medencékről, botrányokról, megható jelenetekről is sok mindent láthattunk az elmúlt hetekben, alapvetően mégis az a tapasztalat, hogy az olimpiáról szóló bejegyzések jellemzően valóban az olimpiáról mint sporteseményről szóltak. A tartalomelemző rendszer például azt mutatta: sorrendben a sport, a verseny, az aranyérem és az eredmények voltak a központi témák, melyeket a mémeket (és még több mémet) ihlető, illetve több mint 8 ezer bejegyzést generáló Hosszú Katinka követett. A közvetítésekhez kapcsolódó gondolatok, a dopping témája, és az Európai Olimpiai Bizottság elnökének letartoztatása háttérben maradt.
A magyar web második legfelkapottabb olimpikonjának a három aranyat bezsebelő Kozák Danuta bizonyult. Az őt körülvevő hírverés azonban meg sem közelítette Hosszú Katinkáét, neve az úszónőénél kevesebb mint feleannyiszor, a Neticle adatai szerint 3665 alkalommal tűnt fel a magyar weben. Fontos látni, hogy ez az arány egyáltalán nem Kozák Danuta ismertségét vagy népszerűségét jellemzi – sőt a háromezret felülmúló említésszám az olimpiai csapat más tagjaihoz mérten kifejezetten magas –, hanem Hosszú Katinka hosszú idő óta épülő, egyre jellegzetesebb médiaszerepe áll a háttérben.
A népszerűségi dobogó harmadik fokára Kenderesi Tamás került, aki a hatalmas visszhangot – meglepetést jelentő úszói teljesítménye mellett – könnyed, szerethető nyilatkozataival, és kiemelten, az ikonikussá vált, mémeket generáló „sajtbureszes” megszólalásával nyerte el. Külön köszönjük neki, hogy az egyik általunk készített mémet nevezte meg kedvencének. Míg a két legnagyobb figyelmet elnyert sportoló esetében a hírverésben a sikerük volt meghatározó, Kenderesi sokkal inkább személyiségével tűnt fel és jelentette az olimpiai hírek színfoltját.
Az olimpiai éremmel hazatérő sportolók körüli visszhang mértékéről, a róluk megjelent online bejegyzések száma alapján az alábbi táblázat kínál áttekintést. Nyilvánvalóan látszik, hogy az elért eredmény nem a legfontosabb tényezője volt annak, hogy valaki körül nagyobb érdeklődés alakuljon ki – a korábbi ismertség és nagy várakozások (mint Cseh László esetében), a szimpátia és sajnálattal vegyített tisztelet (mint Imre Géza esetében) vagy éppen egy kedves mosoly (gondoljunk csak Kapás Boglárkára) mind nagymértékben befolyásolták, hogy kit mennyire kap fel az internet.
Említések száma (2016. augusztus 6-21.):
Olimpia: 50 551
Hosszú Katinka: 8230
Kozák Danuta: 3663
Kenderesi Tamás: 2904
Cseh László: 2852
Szász Emese: 2793
Imre Géza: 2280
Szilágyi Áron: 2238
Szabó Gabriella: 2112
Kapás Boglárka: 1861
Márton Anita: 991
Csipes Tamara: 784
Fazekas-Zur Krisztina: 767
Jakabos Zsuzsanna: 627
Boczkó Gábor: 794
Rédli András: 725
Somfai Péter: 473