Számtalan különleges járművet és eszközt tudhat magáénak a NASA, de ezek közül is kitűnik egy repülőgép, a Sofia.
A légi jármű a világ legnagyobb repülő obszervatóriuma, amit az amerikaiak a Német Űrkutatási Központ szakembereivel együtt használnak. A közös projektben megfigyelik a csillagok és a bolygók – köztük a Plútó – életciklusát, azt, hogy a csillagközi por hogyan járul hozzá a bolygók kialakulásához, elemzik a fekete lyukak körüli területeket, valamint azonosítják a térben lévő komplex molekulákat. A NASA a napokban nyolc érdekességet osztott meg a gépről, és az általa szállított felszerelésről.
1. Repülő teleszkóp
A gép egy Boeing 747SP, amit egy 2,5 méter átmérőjű, infravörös teleszkóppal szereltek fel. A szakemberek ezzel pásztázzák a világűrt, miközben a repülő 11-14 km-es magasságban repül.
2. Jóval kisebb az átlagosnál
A repülőgép nevében az SP a „special performance” kifejezést takarja, ami nagyjából annyit tesz: különleges teljesítmény. A gép ugyanis körülbelül 14 méterrel rövidebb, mint az átlagos 747-es, így könnyebb, ezért nagyobb távolságokat képes megtenni. Erre szükség is van, a megfigyelő repülés 10-12 órán át tart.
3. Egy hatalmas lyuk van az oldalán
A távcsövet egy ajtó rejti, ami akkor nyílik ki, amikor a Sofia eléri az utazómagasságot.
4. A gépben megfelelő a nyomás
A nyitott ajtó ellenére a kutatók kényelmesen és biztonságosan utazhatnak, a teleszkópot ugyanis egy válaszfallal szeparálják el az utastértől.
5. Látják az infravörös fényt
A Föld légkörében található nedvesség blokkolja az infravörös fényt, ami így nem éri el a talajt. A 11-14 kilométeres utazómagasság azt jelenti, hogy a páratartalom 99 százaléka felett repülnek, így lehetővé válik a megfigyelés. A repülő sokkal nagyobb teljesítményű eszközt képes magával vinni, mint amikkel az űrteleszkópokat ellátják, itt ugyanis nem kell a felesleges súly miatt aggódni, és a gépeket sem napenergiával üzemeltetik.
6. A láthatatlan világűrt tanulmányozzák
A Sofia segítségével a kutatók képesek átlátni a formálódó csillagok körül lévő por- és gázfelhőn, így azt is megérthetjük, milyen folyamatok játszódnak le a közelükben.
7. Precíz német eszköz
A teleszkóp a Német Űrkutatási Központban készült egy speciális üvegkerámia, a zerodur nevű anyagból, ami akkor sem változtatja az alakját, ha az nagy hidegnek van kitéve. A távcső méhsejt szerkezetű, ami jelentősen csökkenti a súlyát: 3,6 tonna helyett csupán 800 kilogrammot nyom.
8. Csak látszat, hogy összevissza repül
A távcső 20 és 60 fok között képes fel és le mozogni a horizont felett, de csak úgy, ha a gép balra vagy jobbra fordul. Minden egyes irányváltással a kutatók egy újabb égitestet tanulmányozhatnak. A Sofia útját még a felszállás előtt gondosan megtervezik.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.