Rengetegen próbálkoztak már megtörni a Facebook közösségi webes uralmát, de eddig még senkinek sem sikerült. Lehet, hogy a Tsu névre hallgató oldalnak sem fog, az viszont sokat elárul a szolgáltatásról, hogy a Facebook minden eszközzel próbálja megakadályozni, hogy saját bázisán keresztül toborozzon magának új felhasználókat az oldal, amelyik fizet is az érdekes dolgokat megosztó felhasználóinak.
Lelkiismeretes Facebookként határozza meg magát a Tsu (pontosabban ahogy ők írják, Tsū) nevű szolgáltatás, ami egy éve indult, de csak mostanában forrt fel körülötte a levegő. A lelkiismeretesség materiális javak formájában nyilvánul meg, az oldal ugyanis osztozik felhasználóival a bevételen, mégpedig kifejezetten barátságos arányban.
Nem titok, hogy a Facebook bevétele abból származik, hogy (természetesen anonimizált formában, tömegesen) megosztja hirdetőivel a felhasználók adatait, így a hirdetők nagyon pontosan célzott hirdetéseket tudnak megjelentetni. A modell kritikusai úgy fogalmaznak, hogy a Facebook „kiárusítja” felhasználóit. Nos, a Tsu kitalálói arra jöttek rá, hogy a hirdetők pénze nélkül sehogy sem működik majd a szolgáltatás, így aztán ugyanúgy tesznek, mint a Facebook, segítenek a hirdetések minél pontosabb célzásában. Egy fontos különbség viszont van: a Tsu a befolyó bevételek 10 százalékát tartja meg, a pénz 90 százalékát odaadják a felhasználóknak, így motiválva őket a tényleg érdekes tartalmak megosztására.
A bejegyzések lehetnek a Facebookon is megszokott szöveges helyzetjelentések a mindennapokról, egy saját fotó vagy videó, nem kell semmi különlegesre gondolni. Ha ezek érdekesek, azt az ismerősei/követői sokan és sokszor megnézik, lájkolják, hozzászólnak. Ez azt is jelenti, hogy jó sok reklámmegjelenítést generálnak az általa közzétett tartalmak. (Ez eddig stimmel, a Facebook is ebből él.) Az egyszerű példa kedvéért számoljunk 100 forintnyi reklámmegjelenítéssel: ebből 10 forintot tartanak meg a Tsu üzemeltetői, a maradék 90 forintot pedig megfelezik: 45 forintot kap az illető, 30 forintot az őt meghívó felhasználó, 10 forintot az azt meghívó, és ez utóbbi ember meghívója is kap még 3,3 forintot – ezzel zárul a sor.
Bár ez akár komolytalan pilótajátéknak is tűnhetne, de nem az: a reklámokból származó bevétel nagyon is valódi bevétel, csak éppen a felhasználókkal való megosztásra nem nagyon volt még hajlandó például a havonta nagyjából 1,3 milliárd dollárt (kb. 370 milliárd forintot) behúzó Facebook. A Tsu komolyságát erősíti az is, hogy az utóbbi időkben többek között a New York Times, az ABC News, az International Business Times, a TechCrunch, tehát több komoly nemzetközi médium is foglalkozott vele. És még egy dolgot érdemes figyelembe venni: bár nem a Facebookhoz hasonló oldal, de éppen így, a felhasználókkal történő bevételmegosztás elvén működik a YouTube is.
A Facebooknak viszont nem tetszik a Tsu, az egyik alapító, Sebastian Sobczak a ZDNetnek nyilatkozva hívta fel rá a figyelmet, hogy az oldalt blokkolják. És valóban, hiába próbáltuk a tsu.co oldalt/címet megosztani a Facebookon, nem lehetséges, a biztonsági rendszer letiltja. Zuckerbergék szerint a Tsu sérti a facebookos irányelveket, a felhasználóknak fizető oldal alapítója viszont máshogy látja. Ahogy ő fogalmaz: a 1,5 milliárd felhasználós Facebook nem az ő 4,5 millió felhasználójuktól fél, hanem a Tsu filozófiájától, ami sokaknak szimpatikusabb lehet a Facebookénál. Éppen ezért nem csak blokkolták az oldal facebookos említését, hanem visszamenőleg is minden korábbi bejegyzést és személyes üzenetet is töröltek, amelyben valaki megemlítette a Tsu címét.
A Tsu már nem csak meghívásos rendszerrel működik, így regisztrálhat rá.
Ha máskor is értesülni szeretne hasonló oldalakról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.