Sem a remek honlap, sem a lájkszaggató közösségi webes jelenlét nem elégséges feltétele annak, hogy egy online üzlet beinduljon. Az egyik, angolszász vidéken divatos, itthon még kevesek által ismert csodafegyver a growth hacking.
Hogy melyik cég milyen online eszközt használ azért, hogy vonzóvá tegye magát az ügyfelek számára, az változó, de a cél azonban ugyanaz: növekedjen a kkv olyan nagyra, amekkorára csak tud. Az igény kielégítésére a hagyományos netes marketingelésen túl létezik egy Magyarországon kevesek által ismert és még kevesebbek által használt eszköz, a growth hacking, Kádas Péter online marketing szakértő szerint “nagyon egyszerű eszközökkel dolgozik, viszont rendkívüli kreativitást igényel”.
A growth hacking egy teljesen más szemléletet kíván meg, mint a hagyományos hirdetési formák. Egyfajta határterület, ami egy rész tradícionális marketingpszichológiát és egy rész technológiai felszereltséget igényel. Legjellemzőbb tulajdonsága, hogy nem sémákra épül, így minden egyes cég esetén más és más megoldások vezethetnek eredményre. A módszer mindig tényekre, apró adatok lemérésére épül, vagyis a lényegét az elemzés teszi ki.
Így kezdte az Airbnb is
Hogy pontosan hogyan is kell elképzelni a growth hackinget, arra tökéletes példa az Airbnb történetének egyik kezdeti momentuma. “A cég a megjelenéskor szinte semmilyen anyagi tartalékkal nem rendelkezett, hogy beindítsa a szokásos marketinggépezetet, az akkor piacvezető Craigslist miatt viszont enélkül nulla volt az esély a növekedésre. Főleg, hogy korábban szinte minden próbálkozónak beletört a bicskája a legnagyobb konkurenciába. Éppen ezért azt találták ki, hogy egy speciális szoftver (bot) segítségével begyűjtötték legnagyobb konkurensük ügyfeleinek oldalspecifikus (titkos) e-mail-címét, és egy automatikus levélküldő rendszeren keresztül az Airbnb-n törtenő párhuzamos hirdetésre biztattak mindenkit, aki a konkurens site-on hirdetést adott fel. Ez volt az az eszköz, amivel végül betörtek, és sikerült legyőzniük a piacvezető konkurenciát” – tette hozzá Kádas Péter.
Míg a szakértő által említett módszer teljesen “hivatalos”, az Airbnb-vel kapcsolatban néhány legenda is kering vonatkozó körökben. A berobbanásukban állítólag az is szerepet játszott, hogy 500 nyomott árú, de nagyon jónak ígérkező lakásról tettek fel hirdetést a már említett konkurenciára, a Craiglistre, majd beállítottak mögéjük egy e-mail-robotot, ami válaszolt az érdeklődőknek. A válasz minden esetben az volt, hogy a lakást sajnos már kiadták, de hasonlóan jókat találhatnak az Airbnb-n is.
Ahogy az Airbnb példája is mutatja, a growth hacking igazi lényege, hogy új kommunikációs csatornákon keresztül a lehető legkisebb – a hagyományos gondolkodással nézve tényleg aprócska – összegből a lehető legtöbb ügyfelet sikerüljön elérni. Hogy a növekedést a sok lehetséges eszköz közül végül melyikkel éri el egy cég, azt előre nem lehet megmondani, több mindent ki kell próbálni. A growth hacking ugyanis nem elsősorban a termék megjelenítésén, hanem annak eladásán dolgozik, ami a szakember szerint csak úgy lehet sikeres, ha folyamatosan monitorozzák a célközönség reakcióját az egyes próbálkozásokra.
Kulcsok a sikerhez
Growth hacking eszköz tulajdonképpen bármi lehet, ami az adott cég profiljába illeszkedik, ezért a kis- és középvállalkozások számára sem kell sok ahhoz, hogy éljenek ezekkel a lehetőségekkel. Az egyik legegyszerűbb ilyen megoldás, ha a cég elkezd tartalmat gyártani – például egy blogot indít. Az ügyfelek szívesen olvasnak exkluzív, de számukra is érthető és fogyasztható tartalmat, ráadásul ha a saját területen valaki jó minőségű tartalmat produkál, arra előbb-utóbb a szélesebb nyilvánosság is felfigyel. Ha egy-egy bejegyzés ráadásul 2000 karakternél hosszabb, a Google is előrébb rangsorolja a találati listában. Neil Patel growth hacker szerint ez akár 13 százalékkal is növelheti a keresőből érkező forgalmat az oldalon.
Egy másik, hasonlóan egyszerű út, ha a vállalkozás nyitóoldala érthető és lényegre mutató üzenetekkel kommunikál. Mivel a legtöbben ma már a közösségi oldalakról érkeznek egy-egy tartalomra, a kezdőoldalt csak ez után olvassák majd el. Ott azonban csak akkor fog néhány másodpercnél több időt eltölteni, ha azonnal látja, mivel/milyen termékkel van dolga. Ha pedig az ügyfél már fel is iratkozott a hírlevélre, annak küldését inkább személyes névvel állítsuk be, ne pedig a cég nevével, a tapasztalatok szerint ugyanis sokkal többen kattintják le és jóval nagyobb bizalmat gerjeszt, ha látjuk, ki áll a hírlevél mögött. Persze ez nem azt jelenti, hogy hosszú távon is olvasni fogják, a nevet viszont meg fogják jegyezni.
A growth hacking módszerei valóban nem kerülnek sokba, ám ez nem azt jelenti, hogy ne kellene rá pénzt költeni. A valódi költség a megfelelő szakember megfizetésében keletkezik, cserébe viszont jóval biztosabb a siker, mint egy hagyományos online marketing eszköz alkalmazása esetén.