A nagyszabású Apple-bemutatók, a keynote-ok a tech világ kiemelkedő eseményei. Az egyik weboldal bepillantott a kulisszák mögé.
A visszaszámlálás már elindult: tényleg csak órák vannak hátra a tech-világ egyik igen várt eseményéig, az Apple őszi nagy bejelentéséig/bemutatójáig. Az Apple-keynote-ok mindig meghatározó rendezvények, sokáig beszélnek róluk, elemzik őket. Az idei bemutató küszöbén egy igen érdekes összeállítást készített a Quartz, amelyben egészen új oldalról mutatja be a keynote-okat.
Mindenekelőtt itt vannak a számok. Az iTunes felsorolja az Apple keynote-okat: 27 esemény található itt (ezek meg is nézhetők), 2007-től kezdődően, amikor Steve Jobs bemutatta az iPhone-t. (A lista azonban nem teljes a Quartz szerint pár esemény hiányzik.)
A keynote-ok átlagosan 88 percig tartanak, hasonlóak: minimalista prezentációk élő demókkal kiegészítve, ezeket az Apple vezetői és egyéb iparági vezetők adják elő. Annyira apple-sök és annyira egyediek ezek a bemutatók, hogy gyakran parodizálják is őket, legutóbb például a 2015-ös IKEA-katalógusról készítettek egy Apple-stílusú bemutatót.
A színpadi jelenléttel kapcsolatban egyértelműen Steve Jobs volt a sztár: amíg egészséges volt. Ő uralta a „deszkákat”. Legemlékezetesebb teljesítményeként a 2007-es iPhone „stevenote-ot” emlegetik, amikor több mint 90 percet töltött a színpadon, és csak néha adta át a szót más vezetőknek, többek között Eric Schmidtnek. Később változtatott ezen az Apple-vezér, s többször juthattak szóhoz a kollégái is.
Tim Cook másmilyen: ő egyfajta műsorvezetőként szerepel, elsüt pár poént, majd átadja a gyeplőt Phil Schillernek (hardver) és Craig Federighinek (szoftver). Cook általában 20 percnél kevesebbet tölt a színpadon a keynote alatt, viszont nem hagy kétséget elkötelezettsége felől.
Az Apple keynote-ok célja a tájékoztatás mellett a szórakoztatás is, így nem maradhatnak el a viccelődések, a fricskák és a vizuális humor sem. Példát is hoz a Quartz: a júniusi fejlesztői konferencia 117 percében több mint 50-szer hangzott fel kitörő nevetés, és 100-szor kellett megállni a közönség tapsa miatt. A humor tárgya gyakran a Google, a Microsoft, és azért néha még az Apple-vezetőkön is poénkodnak. A viccelődés igazi nagyágyúja Craig Federighi, aki 2009-ben igazolt át újra az Apple-höz – valószínűleg már mostanra is gyártja a humorbombákat.
Izgalmas kérdés végül, hogy mikor rántják le a leplet az újdonságokról, hiszen végül is ez a keynote-ok igazi célja. Feszültségre persze szükség van (ezt szereti fokozni az Apple), és átlagosan 45 percet kell várni a „nagy durranásra”.
Talán nem tévedünk nagyot azzal, hogy ma nem lesz szükség háromnegyed órányi türelemre, hiszen – ha igazak a kiszivárogtatások – sok minden lapul az Apple tarsolyában: egy vagy két új iPhone (iPhone 6), okosóra (iWatch) és egy vadonatúj fizetési rendszer.