Mire elég tíz év a neten? Képes-e elhitetni az emberekkel egyetlen szolgáltatás, hogy a mindennapi felhasználó számára tulajdonképpen egyenlő az internettel? A válasz igen, a példa pedig maga a 2,5 milliárd lábon járó Facebook, ami tíz éve ezen a napon, 2004. február 4-én indult el.
A Facebook ajándéka |
10. születésnapja alkalmából minden felhasználójáról személyre szabott videót készített a Facebook. |
Egyetemistákat segítő és szórakoztató szolgáltatásból vált nem csak egyetemistákat segítő és szórakoztató szolgáltatássá működése tíz éve alatt a Facebook. Mark Zuckerberg előbb publikus, barátokkal megosztható órarendet, majd 2003-ban a “Hot or not”-hoz hasonló oldalt csinált. Ez utóbbi a Facemash nevet kapta, és ezen már feltűnt a későbbi Facebook védjegyévé vált lájkolós funkció, a korai weblap lényege ugyanis az volt, hogy az egyetemisták szavazhattak, az aktuálisan felkínált két kép közül melyiken szereplő lány tetszik nekik jobban. Ehhez a Harvard szervereiről kellett levadásznia a hallgatókról tárolt igazolványképeket.
Bár az illegálisan szerzett képekkel dolgozó oldalát hamar leállították, Zuckerberg nem adta fel, és egy önkéntes csatlakozás útján használható oldalt indított. A thefacebook.com-ra néhány nap alatt több százan regisztráltak. Amikor az alapító nagy örömmel számolt be a The Harvard Crimson című egyetemi napilapnak a 900 felhasználóról, aligha gondolta, hogy tíz év múlva jóval egymilliárd fölött lesz ez az érték.
Ahogy jöttek a felhasználók, úgy jött a pénz is
Mire jó ma a Facebook? |
|
A kezdetben csak a Harvard hallgatói által használható, majd más amerikai egyetemekre is kiterjesztett szolgáltatás már az indulás évében, 2004 nyarán megkapta első befektetését, a Pay Pal online fizetési rendszert is alapító Peter Thieltől. A következő évben már a 200 ezer dolláros facebook.com domain megvásárlása is belefért (elhagyva a címből és a névből a “the” névelőt).
2005-ben nemcsak új címhez, hanem új célcsoporthoz is jutottak: az őszi iskolakezdésre a középiskolások számára is elérhetővé tették a szolgáltatást, sőt ahogy a Businessweek beszámolójából kiderül, bizonyos vállalatok, például az Apple és a Microsoft alkalmazottai is regisztrálhattak. Egy évvel később, 2006 szeptembere óta pedig mindenki, aki 13 évesnél idősebb(nek vallja magát).
A szeptember, úgy tűnik, fontos hónap a Facebook életében: a folyamatos nyitások után a pozitív cash-flowt is egy szeptember, a 2009-es hozta el a vállalatnak, ekkor jelentette be Mark Zuckerberg, hogy a megelőző negyedévben már több pénz folyt be, mint amennyit elköltöttek.
A nagy riadalom
Az egyre komolyabb bevételeket termelő Facebook 2012 májusában ért el a tőzsdéig. Talán magának a tőzsdére lépésnek is köszönhető az akkori felfokozott hangulat: másfél éve a Facebook leendő részvényesei és az elemzőcégek komolyan aggódtak a közösségi oldal jövője miatt, mondván: a felhasználók zöme mobilon facebookozik, de Zuckerbergéknek elképzelésük sincs, hogyan lehetne a mobilból pénzt behozni.
Az aggodalmak felmerülése után nem sokkal a Facebook elindította a mobilos hirdetéseket, amik azóta egyre nagyobb pénzt hoznak a konyhára: 2013 utolsó negyedévében már átbillentek a reklámbevételek, a pénz 53 százaléka mobilról érkezett.
Ezzel együtt a befektetők is megnyugodtak, a 38 dolláron nyitó a Facebook-részvények árfolyama már 20 dollár alatti szintet is megjárt, jelenleg 61 dollárt is érnek a papírok.
Már minálunk, babám
Mindebből – sem a rekordmélységből, sem a csúcsárfolyamból – a felhasználók lényegében semmit nem érzékelnek, és szó szerint ömlenek a Facebookra. Jelenleg 1,23 milliárdan vagyunk, és egyre inkább mobilról használjuk a szolgáltatást: az aktív felhasználók mindössze 8 százaléka nem szokta soha telefonján nézegetni a közösségi oldalt, a többiek kedvenc platformja az Android.
Az internetezési szokásokat több mint 30 európai országban, Észak-Afrikában és a Közel-Keleten kutató Gemius adatai szerint az általuk vizsgált területen a magyarok és törökök látogatják a Facebookot legnagyobb arányban: felénk 10 internetezőből közel 9, egészen pontosan 86 százalékuk használja a szolgáltatást.
A Gemius becslései szerint az aktív Facebook-felhasználók több mint 48 százaléka minden egyes nap belép. Több mint 40 százalékuknak reggel első dolguk, hogy megnézzék facebookos üzeneteiket és az üzenőfalat.
Csak egy vírus, ami mindjárt lecseng?
A Facebook hanyatlásának előrevetítése néhány éve rendszeres. Legutóbb éppen két hete a Princeton Egyetem kutatóinak tanulmánya került bele a hírekbe. A szakemberek járványtani modellt használó elemzésében az áll, hogy 2017-re, azaz mindössze három év múlva jön el az az idő, mikorra a Facebook elveszti jelenlegi, 1,23 milliárd fős aktív felhasználói bázisa 80 százalékát.
Bár azt mi sem hisszük, hogy a Facebook örökre az internet meghatározó része lesz, ennél egy kicsit hosszabb jövőt jósolunk neki. Az elmúlt 10 évet és a jelenlegi helyzetet nézve pedig megállapíthatjuk, hogy a Facebook ma sokaknak lényegében egyenlő az internettel, vagy legalábbis annak egyik felével. Társadalmi, kulturális és politikai szempontból is megkerülhetetlen jelenség.
Ha ez érdekes volt, hasonlókért lájkolja a hvg.hu Tech rovatának facebookos oldalát.