Jelenleg az Apple a legértékesebb technológiai cég az Egyesült Államokban, de vannak akik úgí gondolják, hamarosan változhat a helyzet.
Iparági elemzőktől már korábban is lehetett olyan megállapításokat hallani, hogy az Apple elérte azt, amit egy ilyen cég csak elérhet, és néhány év, esetleg egy évtized múlva már nem ő lesz a csúcson.
Persze a „mikor?” kérdésre eddig már a legkülönfélébb válaszok születtek. A legbátrabb közülük – számolt be róla a BGR – a Pyramid Research előrejelzése volt 2011 közepén, amely akkor azt jósolta, hogy a Windows Phone piaci részesedése még abban az évben lekörözi az iOS-ét, majd 2013 elején az Androidét is.
És hogy mi valósult meg ebből? Egyelőre nem sok, hiszen az utolsó statisztikák szerint az okostelefonok 81 százalékán Android fut, az iOS piaci részesedése 12,9%, a Windows Phone-é pedig 3,6 százalék.
A héten viszont egy másik merész elemzés is megjelent a Forbes oldalán, Mark Fidelman tollából: e szerint a Microsoft három éven belül megelőzi a mobilpiacon az Apple-t. (A szerző amúgy nem mondható teljesen elfogulatlannak, ugyanis a Nokiával üzleti partnerségben lévő evolve! ügyvezető igazgatója.) Androidról egyelőre szó sincs, úgy tűnik, a Google üdvöskéje hosszú időre bebiztosította vezető szerepét a mobil operációs rendszerek piacán.
Marad tehát az Apple vs. Microsoft felvetés, és Fidelman több érvet is felsorakoztat meglepő állítása alátámasztására. Mindenekelőtt a számokra utal, amelyek szerint a Windows Phone a legdinamikusabban növekvő okostelefon-platform. Második helyen áll a mobil OS-ek között latin-Amerikában és Indiában, 48 százalékkal nőtt az előző évhez képest az EMEA régióban, és az is mellette szól, hogy éves viszonylatban 366 százalékkal nőttek a Nokia Lumia eladások az Egyesült Államokban.
Az IDC adatai szerint a harmadik negyedévben 9,5 millió windowsos telefont szállítottak ki, ami 156 százalékos növekedés az előző év hasonló időszakához képest. Ez 2 százalékról 3,6 százalékra nyomta fel a Microsoft részesedését, miközben ugyanekkor az Apple részesedése (33,8 millió készülék) 14,4 százalékról 12,9 százalékra csökkent.
Mondhatnánk, hogy ez tiszta kép, a számok nem hazudnak, azonban azt is meg kell nézni, hogy mi van a számok mögött. Mert arról már nem esik szó, hogy a harmadik negyedévben mindössze 11 napja volt az Apple-nek új iPhone-jai árulására, miközben ugyanezen három hónap alatt számos Nokia Lumia telefon debütált.
A negyedik negyedévben tehát valószínűleg más lesz a helyzet, hiszen teljes három hónap áll majd a fogyasztók rendelkezésére, hogy Apple-telefonokat vásároljanak.
Fidelman persze mással is érvelt, így például a mély integrációval, ami a Microsoft mobil operációs rendszere, az asztali operációs rendszer és az Xbox között van – nagy könnyebbség a fejlesztők számára, hogy számos platformra tudnak egyetlen appot fejleszteni. Fidelman azt is felhozza, hogy várhatóan újabb felhasználói réteget tud majd megnyerni a Microsoft, olyan usereket, akik keresik a tökéletes app-integrációt üzleti és otthoni életük között. Az ügyvezető megemlíti még a Microsoft és a Nokia dominanciáját a feltörekvő országokban, és azt, hogy az olcsóbb okostelefonok iránti kereslet is a redmondi óriás malmára hajthatja a vizet.