Egy kaliforniai bíróság döntésének értelmében az autózás közbeni GPS-használat éppen olyan figyelemzavaró, mint a vezetés közbeni sms-ezés, ezért tilos.
A zavaró tényező megléte független attól, hogy egy mobiltelefont telefonként, GPS-navigációra, óraként, illetve szöveges üzenetek és emailek küldésére, fogadására használjuk – ezzel indokolta a kaliforniai fellebbviteli bíróság az állam kontra Spriggs ügyben hozott döntését, melyben a vezetés közbeni sms-ezésre fennálló tilalmat kiterjesztette a vezetés közbeni navigációra. A bíróság döntése alapján törvényellenes bármilyen térképalkalmazás vagy navigációs szoftver nézegetése a mozgó autóban.
A vezetés közbeni, navigációs célú mobilhasználat tiltása funkcionálisan érdekes: ha éppen nem megy sehova az ember, akkor ritkábban van szüksége a navigációra, ennek egy lényege éppen az, hogy út közben adjon egyértelmű utasításokat.
A TechCrunch beszámolója szerint a hasonló törvényi szabályozások hatásossága legalábbis kérdéses. Egy 2010-es, az American Journal of Public Health-ben megjelent tanulmány szerint a vezetés közbeni sms-ezést tiltó törvény életbe lépése után rövid ideig tapasztalható bármilyen csökkenés a balesetek számában, majd a szint néhány hónapon belül visszaáll az eredetire.
A New Jersey államban lévő Fort Lee városában az sms-ezés miatti balesetekért nem csak a vezetés közben mobilozó autósokat teszik felelőssé. Miután az év első hónapjaiban 20 figyelmetlen gyalogost ért baleset, úgy döntöttek, hogy bírságot vetnek ki arra is, aki a gyalogosan közlekedés közben nem az utat figyeli.