A jövő üzleti sikereihez a hatalmas adattömegek szolgáltatják a megújuló erőforrásokat. Az okos kereskedő jól ismeri majd vásárlóit, a vásárlók pedig mobiltelefonjukon keresztül is komplex érzékszervi benyomást szerezhetnek a nekik ajánlott termékekről. Az IBM Budapesten rendezett Storage Fórumot „Adatból információ” címmel, ahol technológiai távlatokról, alkalmazási területekről és konkrét projektekről beszélgettek.
A Wikibon piaci elemzése szerint a Big Data 2012-ben a világon 11,3 milliárd dollár forgalmat generált, ami 58%-os növekedést jelentett az előző évhez képest. Az elemzőcég hasonló léptékű növekedést jósol a következő két évre is. A piaci szegmens legnagyobb játékosa az IBM, a vállalat Big Datához kapcsolódó forgalma tavaly meghaladta az 1,3 milliárd dollárt, ami nagyságrendileg a sorban utána következő három vállalat összesített Big Data-forgalmával mérhető össze.
Ismerd meg a vásárlót
Az IBM Storage Forum 2013 rendezvényén Robyn Schwartz, az IBM egyik vezető kutatója azokat a távlatokat érzékeltette, amelyeket a nagy adattömeg elemzése a kereskedelem számára rejteget, és megmutatta a kognitív fejlesztési irányokat is, amelyek révén elemző készségeink képesek lehetnek felnőni az adatmennyiség dimenzióihoz.
A retail szektor régóta gyűjti és vizsgálja a vásárlók magatartását jellemző adatokat. Ezek sokáig a leltárkönyvekben és a piackutatók kérdőívein gyűltek, majd a hűségkártyák kezdték termelni azokat, de a tengernyi adatból aránylag kevés paradigmafordító belátás származott. A közeljövő kereskedelmének logikáját azonban már a Big Data alakítja.
A vállalatok ma már nem csak a termékről (gyártási láncról, szavatosságról, biztonságról, raktárkészletről) szeretnének valós időben mindent tudni, hanem a vásárlóról is. A fogyasztóra nem mint típusra, egy csoport jellegzetes tagjára kíváncsiak, hanem mint egyedi lényre. Szakszerű megfogalmazásban: a tapasztalat, információ és lehetőségek szingularizációja zajlik – a kereskedő nagy pontossággal kívánja tudni, hogy a vásárló kicsoda, hol tartózkodik, mi fontos neki éppen akkor és ott.
Big Data a sarki boltban
Robyn Schwartz a kognitív számítástechnikának is szakértője, vagyis a gondolkodó számítógép fejlesztési lehetőségeit kutatja. A határ ma ott húzódik, hogy az IBM Watson nevű szuperszámítógépe már képes értelmezni az emberi nyelven megfogalmazott kérdéseket, de egyelőre nem képes megérteni egy videó tartalmát és a többi érzékszervünk működéséhez hasonló adatfeldolgozási készséggel sem rendelkezik.
A jövő számítógépe azonban már átlépi ezt a határt. Kognitív képességei azt is lehetővé teszik majd, hogy online vásárlási döntéseinket is minden érzékszervi információ összegyűjtése után hozzuk meg. A Big Data és a kognitív számítástechnika az IBM szerint kéz a kézben jár: a fejlett adatelemzés megjósolhatja, melyik szín lesz a közelgő nyár slágere, a kognitív kompjúter pedig képes lesz érzékletesen közvetíteni a termékek jellemzőit. Például érintőképernyőnk rezgései szimulálják majd, milyen a cipő tapintása, amelyet megvásárolnánk.
A fejlődés végül online formában teremtheti újra a sarki bolt bizalmasságát is, ahol nem csak mi ismerjük jól ki magunkat, de a kereskedő is régóta tisztában van szokásainkkal, kedvenceinkkel, és mindig azt kínálja, amire szükségünk van.