Felnőtt egy generáció, amelyik ingyen szeretné megkapni a játékokat, pedig azok jelentős befektetés árán készülnek. A játékosok szerint a játékipar túloz, és sokan, ha kipróbálhatják a játékot, nagyobb eséllyel meg is vásárolják.
Az elmúlt öt év során húsz százalékkal emelkedett az illegális videójáték-letöltések száma – áll a BBC hírében. Ráadásul az öt legnépszerűbb játékot 2010 óta több mint egymillió alkalommal töltötték le illegálisan az Envisional piackutató cég adatai szerint.
Iparági elemzők szerint azért aggasztóak a számok, mert eszerint a mai generáció elvárja, hogy a játékokat ingyen kapja meg. A játékosok között ugyanakkor éles viták folynak arról, mennyire tényszerű, amit a játékipar állít, és mekkora kárt okoz valójában az online kalózkodás.
Illegális "tesztelés"
A BBC meginterjúvolta például Samet, aki évente mintegy száz játékot tölt le, ezek közül azután átlagosan ötvenet meg is vásárol. "Azért veszem meg a játékokat, mert a kalóz verziót már letöltöttem. Ha nem próbálhatnám ki, soha nem vásárolnám meg őket." A férfi csak a keresztnevét vállalta, mert attól tart, esetleg megtalálnák és megbírságolnák vagy börtönbe zárnák a kalózkodás miatt. "Sohasem bírságoltak meg. 14 évesen kezdtem, most 23 vagyok. A játékért, amivel élvezetes játszani, örömmel megveszem, amivel nem, azt törölöm" - mondta a fiatalember.
A videojáték-ipar szerint minden kalózkodás lopás, pedig megoldás lehetne, ha tisztességes áron kínálnak alternatívát az illegális letöltésekre.
A brit videojáték-terjesztők érdekképviseleti szervezete, a UKIE (Association for UK Interactive Entertainment) elnöke szerint az iparág eddig is kínálta ezt a megoldást. Andy Payne szerint az év bármelyik napján lehet játszani, elég, ha a Fifa, a Modern Warfare vagy Black Opsra gondolunk.
Korábban a videójáték-iparág vezetői azt nyilatkozták a BBC-nek, hogy az online kalózkodás több száz munkahelyet veszélyeztet és több millió font kárt okoz. A UKIE azonban vonakodott a hasonló becslésektől, mondván, szinte lehetetlen pontos adatot megbecsülni is. Azt ugyanakkor hangsúlyozták, hogy egy-egy nagyobb játék elkészítése milyen anyagi forrásokat igényel. 200-250 ember dolgozott a stúdióban két évig, hogy a Modern Warfare 3 elkészülhessen – tette hozzá Andy Payne.