Az idei nyáron rekord közeli értékeket elérő északi-sarki jégolvadás új stratégiai útvonalakkal bővíti és jelentősen megkönnyíti az Ázsiából nyugatra tartó északi kereskedelmi útvonalakon való közlekedést - jelentette be az orosz klímakutató hivatal.
A korábban északkeleti átjáróként emlegetett tengeri útvonal Oroszország szibériai partvidéke mentén halad és bizonyos részei évente csupán két hónapig mentesek a hófehér jégpáncéltól. Az Északi-sark térségében 1936 óta mért harmadik legmelegebbnek számító tavalyi nyár után, idén a kereskedelmi útvonalak jégtakaróinak az átlagosnál jóval több, nem kevesebb mint 56 százaléka olvadt el, ezzel jelentősen megkönnyítve az egyébként veszélyes vizeken való navigálást.
"Augusztus eleje óta majdnem az összes útvonalon lehetséges a jégtörő hajó nélküli közlekedés" - hangsúlyozta internetes oldalán a klímakutató hivatal. Az előnyös természeti feltételek szeptember végéig tartanak a hajózási útvonalakon, amelyek több tízezer kilométerrel rövidebbek a délen futó társaiknál.
A nagymértékű jégolvadás következtében megnyíló új stratégiai útvonalaktól Oroszország azt reméli, hogy az északkeleti átjáró méltó vetélytársa lesz a Szuezi-csatornának és sikerül majd profitálnia az adókból, valamint a szibériai partvonal mentén haladó konvojokat kísérő különleges, nukleáris jégtörő flottájának haszonbérbeadásából.
Oroszország elsőszámú meteorológusa, Alexander Frolov tavalyi előrejelzése szerint ha a jégolvadás üteme továbbra is ilyen marad, akkor 2050 nyári hónapjaiban teljesen jégmentessé válhat a Jeges-tenger. A tengerészek szerint azonban még számos akadállyal, köztük a hatalmas úszó jégtáblákkal és a sekélyebb útszakaszokkal kell szembenézni azelőtt, hogy az észak-orosz hajózási útvonal hosszútávon - és nem csupán egy nyár erejéig - is felvehesse a versenyt a déli útvonalakkal.