A színházaink közül sok a fennmaradásért küzd, miközben a határon túl élő magyarok közül sokan szeretnének anyanyelvű...
A színházaink közül sok a fennmaradásért küzd, miközben a határon túl élő magyarok közül sokan szeretnének anyanyelvű előadásokat megtekinteni. A Netszínpad célja, hogy értékes színházi tartalmakat osszon meg a minőségi szórakozásra vágyó - nemcsak - internetes közösséggel, másrészről kiegészítő jövedelemhez juttassa a fennmaradásért küzdő teátrumokat és alkotókat. A vállalkozás ehhez egyedülálló technológiát használ fel.
A határon innen és túl
Az új (és egyetlen) online színházi szolgáltatás célközönsége az egyedi netes felhasználón kívül a határon kívüli magyar közösségek, de nyártól vidéki mozik számára is elérhetővé kívánják tenni a színházi eseménnyel egyidejű, élő közvetítéseket is. Az üzemeltetők több úgynevezett „csatornát” képzelnek el szolgáltatásaik értékesítésére. Valamennyi, internet által összekötött csatorna közös abban, hogy egyetlen, azonos kópiával dolgozik, minden néző a lehető legjobb minőséget kapja, és minden esetben biztosított a tartalmak védelme mind szerzői jogi szempontból, mind az illetéktelenek hozzáférésével szemben. A produkciókat ún. progresszív streaming technológiával publikálja a Netszinpad.com, ezzel a sugárzási móddal meggátolja az eredeti tartalom letölthetőségét a kiszolgáló szerverről.
Az „egyéni csatorna” a weboldalon megtalálható műsorterv alapján közvetít színdarabokat élőben vagy felvételről. A művek megtekintéséhez a vásárolt online jeggyel a néző a vetítés időpontjában egy védett médialejátszóba lép be, amelyen keresztül megtekintheti az élő, vagy konzerv színdarabot.
Külföldön a „magyar közösségi házak” set top box végberendezésen keresztül közvetítik a magyarországi színházak előadásait. A közvetítés az időzónától függően későbbi időpontban, felvételről történik. Az interneten megvásárolt jegyeket a nézők kinyomtatják, és ezzel léphetnek be a vetítőterembe.
Magyarországon a „színház a moziban” programjaként az Art Mozi hálózat nézőteréről nézheti majd meg a vásárló a meghirdetett élő produkciót, s ezzel az előadások eljuthatnak a színháztól nagy távolságban lévő településekre is. A közvetítés zárt láncon történik a Netszínpad média-szerverén, valamint a mozikba telepített set top boxon és videoprojektoron keresztül.
A negyedik csatorna a „házimozi-rajongóknak” nyújt egyedi szolgáltatásokat, amely tetszőlegesen ingyenes, valamint fizetős tartalmak megjelenítésére alkalmas. A fizető rendszer az előre megvásárolható kreditekre épül, és a kiválasztott fizetős tartalom a kreditek automatikus levonásával érhető el. Az alkalmazott közvetítési mód és a set top box biztosítja azt, hogy egyetlen néző sem tudja rögzíteni a sugárzott élő vagy újrajátszott tartalmat.
Misszió és mentőöv
„Gyerekdarabokra nagyon nagy az igény az amerikai magyar családok részéről, kínálunk több felnőtteknek szóló műfajt is az indulás hónapjaiban. Jelenleg 4 színházzal szerződtünk, de további 5 színház már jelezte csatlakozási szándékát. Egyelőre magyarországi darabokat gyűjtünk be, de nem zárkózunk el külföldön élő társulatok, színházak darabjainak közvetítésétől sem” – avat be a kezdeti lépésekbe a vállalkozás egyik szülőatyja, a Los Angelesben élő Cseh Péter.
Az üzemeltető már az indulás hónapjában tervez néhány száz nézőt előadásonként, mivel már most több magyar közösség jelezte igényét az ilyen „távmozik” iránt. A belépőket 10 – 15 dollár közötti árakon tervezik értékesíteni, az árak attól függnek, hogy termes vetítés keretében, vagy interneten, egyénileg tekintik meg a nézők a darabot, valamint, hogy élő, vagy konzerv anyagot választanak. És bár a megtérülés, a profit is fontos, de Cseh Péter kiemeli a vállalkozás missziós oldalát is: a színházak beruházás nélkül növelhetik meg nézőterüket, tehetik ismertebbé színészeiket és repertoárjukat, míg a Netszínpad a határon túli magyar nézők kultúra iránti éhségét is csillapítja, és a nyelv ápolásának egyik fontos eszköze lehet.
Kusza érdekek
A Netszínpad nem az első kezdeményezés a magyar színházi előadások online közvetítésére. Korábban a Netszínház próbálkozott meg ugyanezzel. Cseh Péter úgy látja: a jogi felkészültség és a magas szintű technikai kivitelezés egyaránt fontos, ha a Netszínpad el akarja kerülni a kudarcot. „Az interneten keresztül egy-egy darab nézőszáma megtöbbszörözhető, ezáltal a színházi produkció minden résztvevője, részesedhet az őket támogató távoli nézők jegyvásárlásaiból. A korábbi próbálkozásoknak nem volt minden érintettre (szerző, fordító, szövegíró, színész, táncos, zeneszerző, díszlettervező, jelmeztervező, stb.) kidolgozott szerződésrendszere, ami egy olyan produkciónál, aminek számtalan részét szerzői jogdíjak korlátozzák, rengeteg vita forrása lehet. Itt minden fent említett szerződött fél egy védett oldalon keresztül belépve, közvetlen módon tudja ellenőrizni az adott hónapban az őt érintő darabok jegyeladási statisztikáját” – magyarázza a szakember, aki szerint arra is találtak megoldást, hogy az online közvetítés ne csökkentse a helyi nézőszámot, s ezáltal a színházak bevételét: „A Netszínpad rendszere IP-szűrés alapján képes a szerződött előadók, színházak érdekei szerint a megtekintést engedélyezni, vagy tiltani városra, megyére, vagy országokra nézve. Ez gyakorlatilag megakadályozza, hogy a színház környékéről tömegesen megnézzék a közvetítést.”
Mobil közvetítések
Végül elérkeztünk ahhoz a technikai újításhoz, amely lehetővé tette, hogy a valós idejű és megfizethető online színházközvetítés ne csak egy brainstorming ülés ötlete maradjon. A drága és mobilitást nélkülöző IP-alapú videóközvetítő alkalmazások helyett egy olcsó és mobil internetes közvetítésre alkalmas eszközt, a LiveU megoldásait választották. Ez egy olyan valós-idejű videófeltöltő megoldás, amely képes broadcast minőségben, minimális beállítási idővel, tetszőleges kamerával másodperceken belül bejelentkezni egy élő adásba. A professzionális televíziós csatornákat és tartalomszolgáltatókat is megcélzó megoldás vonzereje, hogy egy minőségi élő közvetítéshez nem kell stábot, vagy a náluk bevett műholdas közvetítőkocsit igénybe venni. Ehelyett egyetlen operatőr vagy riporter videokamerával a kezében, s a vállára vetett hátizsákjában lapuló könnyű, hordozható készülékkel biztosítja a vezeték nélküli élő közvetítést. A kezelő egy gomb lenyomásával indítja a sávszélesség-korlátoktól és ingadozásoktól mentes, vezeték nélküli (3G/4G/LTE/WIFI/WiMax), valós idejű HD adást, a LiveU pedig 7-14 SIM kártya segítségével, az összes elérhető mobilhálózatot összefogva, egy speciális algoritmus segítségével tölti fel az adást.
„Az eszköz megvásárolható egy felső-középkategóriás autó áráért, vagy akár bérelhető is pár százezer forintért havonta, amiben már a mobil internet kártyák díja is beleértendő. Mivel egy közvetítőautó költségének töredékéért üzemeltethető, valamint rendkívüli mobilitást és szabadságot biztosít a forgatócsoportnak, úgy döntöttünk, hogy ezt fogjuk használni a közvetítésekre. Így a színházaknak nem kell drága bérelt vonalas internetet bevezetni, hogy a sugárzáshoz szükséges 2-3 Mbps sávszélességű feltöltést biztosítsák, és ezzel rengeteg költséget spórolunk meg" - mondja el Cseh.
A Netszínpad stábja (operatőrök, hangmérnökök, vágók, adás/felvétel rendező) a színdarabokat három kamerával közvetíti, amelyet a helyszínen, élőben vágva tölt fel a vállalkozás média szervereire, ahonnan a szerződött csatornáknak továbbítja az adást. Egyidejűleg a stáb az élőben vágott anyagot kis tömörítéssel merevlemezen rögzíti a későbbi újrajátszandó adásokhoz.