A Google hivatalosan bocsánatot kért azoktól a Gmail-felhasználóktól, akik hosszú ideig csak üres postafiókjukat látták levelezésük és névjegyzékük helyett.
Ahogy hétfőn beszámoltunk róla, az első hírek szerint mintegy 150 ezer felhasználót (a Gmail-regisztrációk 0,08 százalékát) érintett, utóbb a Google ennél jóval kisebb problémáról beszél (a regisztrációk 0,02 százalékáról).
Lassú helyreállítás
A hivatalos Gmail-blogon Ben Treynor, a Google megbízhatóságért felelős vezetője elmagyarázta, miért tartott sokáig az elveszett adatok visszaállítása. Bár a felhasználók adatait a Google több adatközpontban, több példányban tárolja, szoftverhibák sorozata azt okozta, hogy minden olyan online forrás megsérült, ahonnan rövid időn belül vissza lehetne állítani az adatokat. Ugyanakkor a vállalat minden adatot archivál offline, szalagos rendszerekre is, amelyek védve vannak ugyan a szoftveres problémák ellen, viszont a technológia sajátosságai miatt jelentősen tovább tart az adatok visszaolvasása róluk.
Megingott bizalom
Az online levelezésnek kétségtelenül hatalmas előnye, hogy a postafiókot bármilyen internetkapcsolatról, böngészőből el tudjuk érni, írhatunk és olvashatunk levelet, és amikor legközelebb bejelentkezünk, a legutóbbi állapot fogad minket, akár a világ másik felén is – kivéve, amikor nem történik valami végzetes hiba az adatbázisokban. Többször előfordult már a múltban, hogy hosszabb-rövidebb ideig adatveszés történt a Google szerverein, de ahogy most is, a helyreállítás előbb-utóbb sikeres volt, általában nem tartott sokáig. Persze minden ilyen eset komoly presztízsveszteséget jelent a keresőóriásnak, felhasználók ezreinek rendül meg a bizalma a mindig, mindenhol elérhető levelezésben, és kezdenek azon gondolkodni, hogyan lehetne megkerülni a Google integrált szolgáltatásait.