Hírünkre reagált a Google
Vizsgálat a Google ellen - manipulált keresési eredmények?
Vizsgálat a Google ellen - manipulált keresési eredmények? címmel adtunk ma hírt arról, hogy több európai szolgáltató is támadja a keresőóriást, s az Európai Bizottság kiemelten kezeli a Google elleni vizsgálatot. Időköben megkeresett bennünket hivatalos reakciójával a Google, és elküldték a tegnap kiadott hivatalos állásfoglalásukat is. Íme.
A Google, bár nem hozza nyilvánosságra konkrét algoritmusait, ezeket mégis a világ egyik legkevésbé őrzött titkaként aposztrofálják: egy kimondottan webmestereknek szóló weboldalt üzemeltetünk, amely széleskörű információkat, tippeket és diagnosztikai eszközöket tartalmaz, valamint elmagyarázza a rangsorolás módszerét. Ezek, illetve egy dedikált YouTube csatorna segítségével, a webmesterek optimalizálhatják oldalaikat a Google rendszere számára. Továbbá egy kimondottan erre a célra létrehozott fórumon a Google munkatársai kérdések esetén a webmesterek rendelkezésére állnak. Nagyon komolyan vesszük, hogy a keresési eredményeink átláthatósága iránti igényt kielégítsük.
Számos felmérés szól a keresőkről, így például a Comscore adatai alapján nem kérdőjelezhető meg, hogy a Google a hagyományos keresések tekintetében vezető szereppel bír, mégis azt kell mondanunk, hogy az online információkeresés piacán éles verseny mutatkozik. Ha a felhasználó vásárolni szeretne valamit, a Google olyan oldalakkal versenyez, mint az Amazon, az eBay vagy éppen a Vatera, ha az egészségüggyel kapcsolatos információkról van szó, nemzetközi vetélytársunk például a WebMD, és még folytathatnánk a sort. Emellett nem szabad elfeledkeznünk azokról a mind fontosabbá váló információforrásokról, mint a Facebook és a Twitter. Végül pedig meg kell említenünk a mobil alkalmazásokat, melyek új utat jelentenek az információkhoz való hozzáférésben. Így a Google jelentős pozíciója a hagyományos keresési piacon nem jelent domináns pozíciót - versenytársaink mindössze egyetlen kattintásra vannak tőlünk.
Az interneten mi csak az információhoz való jutás egyik módját kínáljuk.
Óvatosan kell a szabályozás kérdését is megközelítenünk - arról, hogy hogyan jelenjenek meg a keresési eredmények, valóban egy hatóságnak kellene döntenie? Nekünk meggyőződésünk, hogy ez a felhasználó döntése kell, hogy legyen.
Végül szeretnénk azt is nyomatékosítani, hogy a Google-t nem más weboldalaknak, hanem a felhasználóknak készítettük. A keresési eredmények természetéből fakadóan mindig lesznek olyan oldalak, amelyek elégedetlenek lesznek pozícióikkal. Ilyen oldalak panasszal éltek illetve beperelték a Google-t, de minden esetben komoly oka volt annak, hogy miért értek el rossz helyezéseket a keresési eredmények között. A Foundem esetében például, amely panasszal élt az Európai Bizottság felé, az oldal tartalmának 79%-a más oldalak duplikációja. A Google következetesen tájékoztatta a webmestereket arról, hogy algoritmusaink alapján a duplikált oldalak kedvezőtlenebb helyzetben vannak.
És a reakció után következzék a Google állásfoglalása:
A Google indulása óta azon fáradozunk, hogy felhasználóink és az iparág szempontjából egyaránt helyesen járjunk el. A hirdetéseket minden esetben egyértelműen megjelöljük, megkönnyítjük a felhasználók számára, hogy adataikat magukkal vigyék, amikor szolgáltatást váltanak, és nagy összegeket fektetünk a nyílt forráskódú projektekbe. Ennek ellenére mindig van fejlesztenivaló, és együtt fogunk működni a Bizottsággal, hogy minden felmerülő aggályt eloszlassunk.