Nem lendítette fel a válság a bérelhető informatika piacát
A magyar cégek közül kevesen tartanak lépést a világgal a bérelhető informatikai szolgáltatások piacán, pedig egy kisebb vállalat évi hat-nyolcszázezer forintot, egy nagyobb cég pedig akár évi 18-20 millió forintot is megtakaríthat – derült ki egy keddi sajtótájékoztatón.
A magyar cég- és informatikai vezetők többsége idegenkedik a bérelhető informatikai szolgáltatásoktól. Az Invitel - amely a távközlés mellett informatikai szolgáltatóként is tevékenykedik - éppen ezért döntött úgy, hogy a BellResearch-csel közösen kutatást végez és több tucat hazai vállalat- és intézményvezetőt kérdez meg arról, hogyan vélekedik az informatikai erőforrások kihelyezéséről, az outsourcingról.
A kutatás eredményei szerint a legtöbb cégvezetőnek és informatikai vezetőnek nincs megfelelő információja és ezért idegenkedik e szolgáltatásoktól. A legnagyobb akadály, hogy nem tudják, mit nyerhetnek és mennyit spórolhatnak akkor, ha informatikai rendszerük üzemeltetését részben, vagy teljes egészében külső szakértőre bízzák. Mindez azonban a szolgáltatók felelőssége is, hiszen sok esetben ők is felkészületlenek, vagy nem képesek közérthető módon átadni a tudásukat.
A kisebb vállalatoknál fel sem merül?
A kutatás számos érdekességre világít rá a bérelhető informatikai szolgáltatások piacán. A megrendelők részéről, vagyis a „keresleti oldalon” komoly akadályokba ütközik a bővülés. A vezetők ugyanis bizalmatlanok a szolgáltatókkal szemben, és félnek másra bízni a céges informatikai adatokat. Kisebb vállalatoknál fel sem merül a gondolat, hogy egy professzionális szolgáltató jobban oldhatja meg esetleg ugyanezt a feladatot, hiszen „látszólag” jól működik házon belül is a szerver. A kutatás arra is rávilágít, hogy sokszor csak egy-egy nagyobb leállás, visszafordíthatatlan adatvesztés bekövetkezésekor döbbennek rá a folyamatok törékenységére.
A nagyobb vállalatok általában bővebb ismeretekkel rendelkeznek, de esetükben összetettebbek az érdekrendszerek is: a belső IT-részleg például sokszor saját hatáskörének csökkenését félti. A válság sokszor rádöbbentette a vállalatvezetőket arra, hogy alternatívákat és megoldásokat keressenek IT-infrastruktúrájuk hatékony üzemeltetésére, azonban ez nem volt átütő erejű, nem járt a piac fellendülésével.
Kínálati oldal
A kínálati oldalt nézve, a szolgáltatóknak is fejlődniük kell, meg kell érteniük a piaci szereplők gondolkodását, döntési, működési mechanizmusát. Közérthetően és szisztematikusan el kell mondaniuk, hogy az informatikai rendszer külső szakértő általi üzemeltetése végső soron miért jelent olcsóbb, biztonságosabb és hatékonyabb működést a vállalatok számára.
„Mi nem számítunk arra, hogy egyik napról a másikra vállalatok tucatjai bízzák külső szolgáltatóra informatikai rendszerük működtetését, hiszen számos helyen még erős a bizalmatlanság és sok az ellentétes érdek is. Ugyanakkor hatalmas potenciált érzünk a magyar piacban. Leginkább a tele- és infokommunikációs szolgáltatásokat egyaránt kínáló cégek adhatnak lendületet a piacnak” – mondta Sugár Mihály, a BellResearch vezető tanácsadója.