A Yahoo beadta a derekát a Microsoftnak: reszkethet a Google?
A több mint egy éve húzódó „udvarlásnak” vége: az értesülések szerint a Microsoft megállapodott a Yahoo-val, a keresőcég felvásárlásáról.
A Businessweek értesülései szerint véget ért a 2008 eleje óta tartó huzavona a két vállalat között. Mint ismeretes, a Microsoft akkor 45 milliárd dolláros felvásárlási ajánlatot tett a Yahoo számára, hogy így vegye fel a harcot a Google-lal a kereső-iparban. Akkor nem sikerült megállapodni, azonban most úgy tűnik, megvalósulhat az IT-szektor egyik legjelentősebb fúziója, melynek eredményeként a Microsoft a második helyre ugorhat a keresők piacán.
A gazdasági lap szerint a megállapodás értelmében továbbra is a Yahoo intézheti majd a hirdetések értékesítését, míg a Microsoft számára az üzlet legértékesebb része a kereső adatbázisa, amelyből rengeteg értékes információhoz jut az internetezők szokásait illetően.
A The Wall Street Journal-ben (WSJ) megjelent cikkből kiderül: a fúziót követően a Yahoo leállítja keresőjének fejlesztésére irányuló erőfeszítéseit, s adatbázisait a Microsoft nemrégiben bemutatott Bing keresőmotorjának szolgálatába állítja. Az itt megjelenő hirdetéseket már nem a Yahoo saját, Panama nevű platformjával, hanem a redmondi óriás AdCenter nevű rendszerével juttatják majd el a felhasználókhoz.
Carol Bartz beadta a derekát: az üzlet mindkét cégnek előnyös lehet © Yahoo! |
A hirdetéseket továbbra is a Yahoo értékesíti, s ezért cserébe a bevételek 80 százaléka illeti meg, a Microsoft azonban természetesen leveszi majd a saját részét a profitból, ez pedig hosszútávon jelenthet komoly anyagi forrást. Ennél azonban lényegesebb, hogy a felhasználói szokásokat rögzítő és elemző adatbázis a redmondiak szervereire kerül, s ezáltal lehetőséget nyújt számukra, hogy a keresési eredményekkel legjobban összefüggő hirdetéseket jelenítsék meg a Bing oldalain.
„Ha a háttérben futó technológia a Microsoft kezébe kerül, nem számít, hogy ki adja el a hirdetéseket” – magyarázta Sullivan. „Az ütőkártyák ugyanis a redmondiak kezébe kerülnek.”
A Microsoft azonban ezen kívül is komoly előnyre tehet szert, a megállapodás ugyanis hatalmas lökést adhat a Bing keresőnek, amelynek piaci részesedése így elérheti a 30 százalékot. Ez ugyan még mindig jóval alatta van a Google 65 százalékának, azonban kellő lendületet adhat, hogy a redmondiak motorja szélesebb körben is ismertté váljon. A Microsoft a legrosszabb esetben is egyfajta biztosításként tekinthet az ügyletre, ha a Binggel nem sikerülne komolyabb szeletet kihasítania a keresőpiaci tortából. A fúzióval ugyanis a Bing lehet a Google mellett az egyetlen olyan kereső, amelynek komolyan vehető a részesedése a piacon.
Bartz cége számára az üzlet azt jelenti, hogy jelenti, hogy dollármilliókat takaríthatnak meg a fejlesztési költségeken, miközben továbbra is hozzájuthatnak a hirdetési bevételekhez, sőt, még növelhetik is az így befolyó profit mértékét, hiszen ügynökeik már nem csak a Yahoo-hoz, de a Binghez kötődő oldalakon megjelenő reklámokat is értékesíthetik.
„A Yahoo nem szeretné, ha úgy tűnne az üzleti partnerei számára, hogy a rövidtávú nyereségesség érdekében eladták a legfőbb ütőkártyájukat” – fejtette ki Sullivan. „Ez azt a látszatot kelti, hogy több beleszólásuk van a helyzet alakításába, mint amennyi valójában.”
A Businessweek szerint a megállapodást várhatóan üdvözlik majd a két cég részvényesei, mivel a fúziónak köszönhetően mindkét vállalat megerősítheti piaci pozícióit: a Yahoo mint sikeres médiabirodalom, a Microsoft pedig mint IT-óriás. Ezt megerősítette Sandeep Aggrawal, a Collins Stewart elemzőcég munkatársa is.
Egyelőre még nem ismertek a megállapodás pontos részletei, s a gazdasági lap szerint akár a tervezett, július 29-i bejelentés is csúszhat. Ettől függetlenül azonban a korábban újra és újra felbukkanó, majd hevesen cáfolt híresztelések helyett most már gyakorlatilag egy eldöntött kérdésről van szó. Az érintett cégek nem kommentálták a Businessweek értesüléseit.
A megállapodásra rá kell bólintania a trösztellenes csoportoknak is, ezzel azonban valószínűleg nem lesz probléma, mivel a két cégnek jóval kisebb a piaci részesedése, mint a Google-nak, ráadásul egy megerősödő versenytárs csak serkentheti a cégek vetélkedését. A vezető keresőcég természetesen várhatóan tiltakozik majd a fúzió ellen, ám ez feltehetően csak lelassítani tudja a megállapodás aláírását.