2009. május. 19. 07:30 hvg.hu Utolsó frissítés: 2009. május. 19. 08:04 Tech

Így néznek ki a számítógépeinket fenyegető vírusok – Nagyítás

A számítógépes károkozók, kémprogramok jellemzően igyekeznek minél észrevétlenebbek maradni, s a felhasználók rendszerint már csak a működésük eredményeként keletkező – szépnek korántsem nevezhető – kaotikus állapottal szembesülnek. Két művész most 3D-grafika segítségével „arcot” adott a digitális kórokozóknak.

Az IT-iparban tevékenykedő cégek és szakemberek 94 százaléka számít rá, hogy előbb-utóbb hálózati betörés vagy vírusfertőzés áldozatává válik – állítja a MessageLabs. Emellett a Microsoft Windows 7 operációs rendszerében – amelynek a közelmúltban tették közzé a hivatalos megjelenés előtt utolsó (RC1) változatát – is találtak már biztonsági réseket. Elmondható tehát, hogy a vírusírók, digitális kártevők gyártására szakosodott hackerek tevékenysége nem hagyott alább, éppen ellenkezőleg, egyre gyakrabban szólnak a hírek a behatolásokról, a biztonsági rések kiaknázásáról.

De hogyan néz ki az ellenség? Milyen színű a spyware? Milyen alakja lehet a különböző rosszindulatú szoftvereknek (malware), férgeknek és trójai vírusoknak? Két művész, Alex Dragulescu és Julia Hodgson elfogadták a MessageLabs felkérését és kísérletet tettek az elektronikus károkozók ábrázolására.

Dragulescu és Hodgson munkáit a képre kattintva tekintheti meg
© MessageLabs.com

Egy IT-biztonsági csapat munkáját követve, különböző kódtöredékek, memóriaadatok és szubrutinok felhasználásával különleges algoritmusokat készítettek, amelyek információi alapján megalkották a vírusok virtuális, háromdimenziós kivetülését.

Nagyítás
A vírusok és egyéb digitális károkozók képeit megtekintheti a hvg.hu Nagyítás rovatában.
Az adatokban található minták és ritmikus ismétlődések adták a mesterséges organizmusok formáját. A trójai vírusok, rosszindulatú szoftverek, férgek, adathalászati próbálkozások, a lenyomott billentyűket rögzítő, úgynevezett keyloggerek és hamis e-képeslapok működésének megjelenítéséből állt össze végül a Malwarez című képsorozat.

Dragulescu kísérletként is felhasználta a művészeti projektet, a különböző algoritmusok, számítási modellek és információvizualizációs technológiák alkalmazásának lehetőségeit kutatva. A művész 2005-ben írt egy Blogbot nevű szoftvert, amely kísérleti képregényeket állít össze a különböző blogokról összegyűjtött adatok alapján. Teljesítményéért abban az évben elnyerte az IBM New Media díját.