Online kalózkodás II.: az ingyenleves nem létezik
Cikksorozatunk első részében a világ legnagyobb torrentoldalának perével foglalkoztunk, illetve azzal a bűnözői elittel, amelytől vélhetően a világ legtöbb illegális, digitálisan terjesztett anyaga származik. A második részben a törvényes oldal képviselőivel beszélünk arról, hogy miként látják a jelenlegi, sok tekintetben ellentmondásos helyzetet.
A Napster-botrány óta felnőtt egy generáció, amelynek tagjai megint a klasszikus ellenkulturális szlogen szerint élnek: legyen minden vagy nagyon jó vagy nagyon rossz, de azonnal, mindenre azonnal van szükségük, mindent azonnal elérhetnek - s el is érnek. A lemezcégek és jogvédő szervezetek tanulmányaival sokszor szöges ellentétben állnak a független kimutatások, a fájlcserélésben pedig ilyen vagy olyan módon mindenki érintett és mindenkinek van is róla véleménye. A téma egyik oldaláról már korábban beszámoltunk: a neten terjengő híresztelések és nem mindig megbízható valóságtartalmú anyagok szerint az illegális tartalmakat előállító úgynevezett warez scene nem akar pénzt szerezni a letöltésekkel, csak a hatóságokkal való folyamatos macska-egér harcot élvezik, egy másik vélemény szerint e bűnözői kör tagjai arcátlan mennyiségű bevételt szereznek. Mit mondanak minderre a másik oldal képviselői, a szerzői jogvédő szervezetek, mit mond a rendőrség, hol lehet a megoldás?
Milyen aktívak a jogvédők? |
Az ASVA esetében az értesítési és eltávolítási esetek száma 8-900-ra rúg, míg a MAHASZ évi 1500-2000 értesítést küld ki a ProArt közreműködésével. |
Tovább árnyalja a képet, hogy hiába minősítették a hatóságok illegálisnak és büntetendőnek a kalózkodást, a letöltéseket korlátozó kísérletek sorra csődöt mondanak Európában valamiféle álliberális beidegződés miatt, állítja Kálmán András, és mivel az értelmiség gyakorlatilag "rosszul lett beprogramozva", az internetes kalózkodás malmára az IT-szektor semlegessége hajtja a vizet. Ezen ellentmondásos helyzet miatt rendeznek tavasszal egy olyan kerekasztal-beszélgetés, amelynek során a jogvédő szervezetek, az internet-szolgáltatók és a filmszakma képviselői együtt tárgyalják meg az internetes szerzői jogi helyzetet - ugyanis a tartalomgazdák és a jogvédők is beismerik, hogy sok mindent meg kellene változtatni.
...és kik a felelősök?
Hiába jó egy film, hiába nézhetünk meg több órányi bónusz tartalmat egy DVD-n, az ingyennel semmi sem veheti fel a versenyt, állítja Pál Tamás főhadnagy, a BRFK Gazdaságvédelmi Főosztály számítógépes bűnözés elleni alosztályának munkatársa. Véleménye szerint a megoldást a jogszabályi háttér változtatásával lehetne megtalálni, a lánc legérzékenyebb pontjának pedig az ISP-ket (az internetszolgáltatókat) tekinti. A szolgáltatók ugyanis nem felelősök a náluk elhelyezett szerverekért, amelyeken gyakorlatilag bármilyen illegális tartalom is megjelenhet, az irreálisan nagy adatforgalmat lebonyolító gépeket nem szakítják le a hálózatról. Előfordult már olyan is, hogy a warez-szerver üzemeltetője úgy helyezte el gépeit a szolgáltatónál, hogy az nem is ellenőrzte a szerződő fél személyazonosságát. Így ideje lenne olyan törvényben foglalt kötelezettségeket és felelősséget róni a szolgáltatókra, amivel vissza lehetne szorítani a kalóztartalmakat - ez pedig mind jogszabályokkal kapcsolatos, nem pedig büntetőjogi kérdés.
Pál Tamás ugyanakkor hozzáteszi: ami Magyarországon erősen visszaszoríthatná a kalózkodás mértékét, az olyan webes felület lenne, ahol otthonról mindent gyorsan és legálisan megvásárolhatnának a felhasználók digitális formátumban. A huszonegyedik században ugyanis már kifejezetten hanyatlóban van a CD világa. A felhasználók a kalózforrásokból beszerzett zenéket jó esetben csak egy hétig hallgatják, utána rá is unnak, az örökkévalóságnak vásárolni pedig csak a gyűjtők fognak. Azt már a kiadók és a témában érintett egyesületek hibájának vagy lassúságának tulajdoníthatjuk, hogy e helyzetet még nem ismerték fel és nem aknázták ki, helyette a pénzen és az elszámolásokon marakodnak.
A 360-as szerződés |
A lemezcégek új típusú szerződése a bandát nem csupán zenészeknek, hanem márkának tekinti. Ennek értelmében a kiadó nem csupán az albumokból és DVD-kből beérkező jövedelemből vesz le százalékot, hanem az eddig a zenekar legnagyobb bevételi forrásának tekinthető pólókból vagy egyéb merchandise-ból is. |
Hasonlóan vélekedik Paul McGuinness, a U2 menedzsere is, aki tavaly a Cannes-ban megrendezett Midem fesztiválon nyilatkozott a témáról. McGuinness szerint pusztán rossz kulturális beidegződés és rossz piaci tervezés miatt jutottunk el a kalózkodás ilyen mértékű elharapódzásához. Véleménye szerint olyan digitális terjesztőfelületet kellene létrehozniuk a kiadóknak, ahol minden zenekar olyan áron teszi elérhetővé zenéit, amilyenen akarja. Ezzel egyszerre nyernének a fogyasztók és az iparági szereplők is, hiszen egy technológiához kell alkalmazkodniuk. Hozzáteszi: a lemezcégeknek hosszas bizalomépítő munkát kell folytatniuk, mert az elmúlt években elterjedt és hírhedtté vált, úgynevezett 360-as szerződés az egész lemezipar megerőszakolása. Egyértelműen hibásnak szerinte az internetszolgáltatókat tekinthetjük, amelyeknek felelősséget kellene vállalniuk a hálózatukon terjesztett zenékért, ugyanakkor kereskedelmi megállapodásokkal kellene megosztaniuk bevételeiket a tartalomgazdákkal és tartalomtulajdonosokkal. Ideje lenne elgondolkodni, hogy miként lehetne összemosni a zenei és a technológiai szektort, a digitális zenei piac legnagyobb gyengesége ugyanis az, hogy nem lehet bevonni a szolgáltatókat - véli McGuinness. Megoldást jelenthetne erre akár egy olyan ötlet is, amire C. Stephen Weaver zenejogi ügyvéd hivatkozik: a szóban forgó ötlet szerint minden internetezőnek extra jogdíjat kellene fizetnie a szolgáltatóknak, amit arányosan kellene szétosztani zenészek, kiadók, lemezcégek és szolgáltatók között. A példa szerint ez havonta 6 és fél dollár extra költséget jelentene az internetezőknek, amiből évi 12 milliárd dollárnyi haszonra lehetne szert tenni - mindez természetesen csak az amerikai piacra vonatkozik.
A kétkedők sokszor felteszik a kérdést: felfoghatjuk az illegális fájlcserét valamiféle választóvíznek vagy minőségi szűrőnek, ami eldönti, megvásároljuk-e "kipróbálás" után a letöltött CD-t vagy DVD-t? Nem minőségi, hanem vásárlási potenciált mérő szűrőről van inkább szó, állítja Kálmán András. Amióta ugyanis lehet illegálisan letölteni, azóta a standard piac veszít a legtöbbet, feljebb csúszik a vásárlási küszöb, a filmesek és tartalomgazdák pedig nem képesek a szó jó értelmében manipulálni a filmes fogyasztókat. Pál Tamás szerint az emberek nincsenek tisztában a letöltések következményeivel: a csökkenő eladások ugyanis kevesebb haszonhoz vezetnek, a kevesebb haszon miatt áremelésre lehet számítani, extrém esetben pedig a cégek be is dőlhetnek. Senki se higyje el, hogy az internetes kalózkodás jótékonysági intézmény; az oldalak üzemeltetői nem véletlenül tartják fent a torrentoldalakat, amelyekről a kíváncsi internetezők letöltik a legújabb filmeket - teszi hozzá. Az oldalaknak hasznuk és okuk van: tulajdonosaik egyszerre üzemeltetnek illegális tartalommal teli, havidíjas warez-szervereket, valamint fájlcserélő oldalakat.
Az ilyen szerverek ellen irányuló akciók lebonyolításáért Budapesten a BRFK Gazdasági Osztályának számítógépes bűnözés elleni alosztálya a felelős. A lefoglalt gépek kollégiumokból, egyetemekről, kis vagy középméretű internetszolgáltatók géptermeiből kerülnek elő, s Pál Tamás szerint teljesen vegyes tartalmak találhatóak rajtuk: komoly produkciós szoftverektől underground zenekarok lemezeiig, vegyes nyelvű filmekig: a legnagyobb hangsúlyt vélhetően a filmek élvezik az ilyen szervereken. A szerverek átvizsgálását igazságügyi szakértők végzik és ők is ellenőrzik a beárazást - a több millió forintra rúgó kárérték hozzávetőleges megállapítását -, a szerzői jogokat védőkkel együttműködve. A beárazás mindenkori középárfolyamon számolt aktuális árakkal történik; maga a folyamat a rendőrségi akciók legidőigényesebb, legnehézkesebb és legköltségesebb része, hiszen a zeneszámokat például egyesével, kiadó szerint kell felmérni és megállapítani az általuk okozott piaci veszteséget. Egy szám esetében az átlagárszámítási módszer szerint két-háromszáz forintos összegről beszélhetünk.
Hogyan számolja a veszteségeket a MAHASZ? |
A MAHASZ csupán a hangfelvételek vonatkozásában végez számításokat, árulta el Musinger Ágnes. Hazánkban a lakosság körülbelül 70 százalékának van internetelérése. Ebből a kb. 7 millió emberből 70-80 százalék gyakrabban vagy ritkábban, de tölt dalokat az internetről. Az úgynevezett "intenzív letöltők" naponta 10 számnál többet töltenek, az ő számukat 200 ezerre becslik. Számítások szerint évente 800 millió dalt töltenek le Magyarországon. Legális letöltések esetében a szerzői jogi jogosultaknak (szerző, előadóművész, kiadó) átlag 200 forint bevétele származik egy dalból, az illegális letöltésekkel okozott vagyoni hátrány tehát 160 milliárd forint. A MAHASZ igazgatója szerint a hanghordozópiac tavaly húsz százalékot esett vissza, miközben még mindig elenyészőek az online értékesítésből származó bevételek. |
Míg az ilyen promóciós kampányok remekül működnek a nagy kiadós istállókból kivált, nagy rajongótábort magukénak tudó zenekarok esetén, biztos bukást vagy legalábbis frusztrációt jelenthetnek a feltörekvő zenekaroknak. (Egyes piaci vélemények szerint gyakorlatilag minden zenekar képes ilyen húzásokra, és bár bizonyos, hogy piaci sikere nem lesz belőle, olyan minőségű és mennyiségű kommunikációs csatornát nyit meg a rajongók irányában, ami mindenképpen értékelendő, nettó győzelemnek tekinthető.) A feltörekvő zenekaroknak így láthatóan marketingre és bejáratott csatornákra van szükségük, amit viszont a kiadók képesek megadni számukra - hacsak nincs olyan emberük, aki tud naphosszat közösségi és zenei oldalakon kapcsolatokat építeni. Sok esetben a zenészeknek csak akkor van esélyük az életben maradásra, ha direktben mennek a vásárlókhoz - számukra pedig tíz "elkalózkodott" album is jelentős veszteségként könyvelendő el. Ide vág Trent Reznor balul sikerült kísérlete is, amelynek során Saul Williams zenész-költővel közös lemezét dobta a hálóra, a rajongókra bízva, hogy fizetnek-e az albumért vagy sem. A The Inevitable Rise and Liberation of Niggy Tardust! albumot 154 ezren töltötték le, amiből csak 28 322-en, 18 százaléknál alig többen vásárolták meg a lemezt fejenként 5 dollárért. Reznor erre csak annyit mondott: a vásárlási szokások "csüggesztőek".
Mindezek ismeretében nem kell csodálkoznunk, ha hatalmas várakozás övezi a The Pirate Bay-per április 17-ére várható ítélethozatalát. A Napster-botrány után az az elképzelés járta körbe a zenei blogokat, ami szerint a fájlcserélőn zeneszámonként csupán 1 centes díjat kellett volna fizettetni a letöltőkkel, a zeneipar így is havi több millió dolláros nyereséggel kalkulálhatott volna - mindez ígéretes és követendő példának bizonyulhat a kiadók számára.