Kínában interneteznek a legtöbben a világon
Igaz, hogy a bevezetőben emlytett információ is kínai forrásokból érkezett:...
Igaz, hogy a bevezetőben emlytett információ is kínai forrásokból érkezett: a Kínai Internet Hálózati Információs Központ szerint a tavalyi adatokhoz képest idén az internetezők számában 56 százalékos növekedést mérhettek, de ez még mindig csak a lakosság 19,1 százalékát jelenti, tehát nincs akadálya a további növekedésnek. A kínai kutatóintézet szerint most fordult elő először, hogy Kína jelentős előnyt tud felmutatni az Egyesült Államokkal szemben, és világszinten vezetővé vált.
Az Egyesült Államok-beli Nielsen Online számításai szerint Amerikában júniusban körülbelül 223,1 millió internet felhasználó volt. A Pew Internet and American Life project felmérései szerint az internet-penetráció 71 százalékos.
A kínai kommunista kormányzat támogatja az internethasználatot, feltéve, hogy az oktatási és gazdasági célokra történik, ám a pornográf és a központi hatalom által „felforgató szándékúnak” vélt tartalmak elérését megakadályozzák. Nem egy ember került már börtönbe azért, mert olyan tartalmakat tett közzé a neten, vagy küldött el e-mailben, amelyek a kommunista vezetést bírálták, vagy megsértették az ország igen tágan meghatározott nemzetbiztonsági törvényeit.
Peking nem teszi lehetővé az emigránsok, emberi jogi csoportok és néhány külföldi hírmédia internetes tartalmainak megtekintését. A szörfölők márciusban például nem érhették el a YouTube-ot és egyéb videomegosztó oldalakat, mert azok a tibeti kormányellenes tüntetésekről adtak hírt.
Ugyanabban a hónapban 25 további kínai videomegosztó honlapot állíttattak le, arra hivatkozva, hogy azok megsértették a kínai törvényeket.
Gazdasági értelemben a kínai internetes piac még messze le van maradva az Egyesült Államoktól vagy Dél-Koreától, de az onlinekereskedelemtől, a videokonferenciáktól és egyéb üzleti lehetőségektől komoly hasznot várnak az egyre több tőkét hozó befektetők.
A gazdasági fellendülés meghozta a helyi sikersztorikat is, a Baidu.com keresőmotor Kínában például komoly riválisa a nagy nemzetközi cégeknek, és a nyeresége egy év alatt 87 százalékkal nőtt.
Kína teljes internet kereskedelmi bevétele 2007-re meghaladta az 5,9 milliárd dollárt, amely 48,6 százalékos növekedést jelentett az előző évhez képest, állítja az Analysis International elemző cég. Szerintük a növekedés üteme az elkövetkező években egyszer sem lesz 30 százalék alatt.
A BDA China elemző cég szerint Kína online társadalma évente legalább 18 százalékkal fog nőni, s 2012-re elérheti a 490 milliót, ami meghaladja az USA teljes népességét.
Az internetes cégek előtt a következő lehetőséget a 3G technológia bevezetése jelenti, amely még több emberhez viheti el az internetet. Ha azt nézzük, hogy Kínában jelenleg legalább 500 millióan rendelkeznek mobil előfizetéssel, akkor érthető a bizakodás.
Az internetrobbanás egyik oka Kínában egyébként maga a mobiltelefon volt, mivel az új kommunikációs készülék elterjedésével csökkent a kereslet a vonalas elérésre, így a kommunikációs cégek– hogy versenyképesek maradjanak – internetszolgáltatással próbálták visszaédesgetni az előfizetőket, aminek meg is lett az eredménye: ma 214 millió kínainak van nagysebességű internetelérése.