2008. május. 28. 16:22 Bari Máriusz Utolsó frissítés: 2008. május. 28. 17:06 Tech

A jövőben nem vásárolhatunk zenét?

Új üzleti modellel álltak elő a főbb lemezcégek, írja blogján Michael Robertson, az MP3.com elindítója. A Lala névre keresztelt weboldalon 10 centbe kerül egy szám megvásárlása, amelyet csak meghallgatni lehet, letölteni már nem.


A Lala webes felületén ötmilliónyi szám között lehet válogatni, amelyeket összesen egyszer lehet ingyen meghallgatni. Ha valaki többször is meg szeretne hallgatni egy dalt, 10 centet kell fizetnie számonként, addig csak egy harminc másodperces kiragadott részletet tud elérni. Fizetés után a számok a felhasználók "gyűjtőjébe" kerülnek, amelyből a zeneszámok végtelenül sokszor meghallgathatóak, a felhasználók pedig a regisztrációt követően 50 kreditet kapnak, amiért ugyanennyi számot másolhatnak át online felületükre.

A zeneszámokat azonban csak a webről lehet meghallgatni, így a rendszer nem kompatibilis sem MP3-lejátszókkal, sem mobiltelefonokkal, valamint internetes rádiócsatornákkal és játékkonzolokkal sem. Robertson blogjában számos olyan precedenst említ, amelyben a szerzői jogok szigorú védelme és a letöltések hiánya a rendszerek vesztét okozták: nemcsak a Coke és a Virgin online zeneboltja vált ennek áldozatává, hanem az MSN Music Store is. Rob Bennett, az MSN Entertainment főnöke április végén jelentette be ugyanis, hogy az online zenebolt jelentős problémával küzd, ugyanis augusztus 31-től nem tud mit kezdeni azzal, ha előfizetői operációs rendszert frissítenek vagy új számítógépet vesznek, a letöltött számok ugyanis csak egy számítógéphez kötődnek - ha a felhasználó megváltoztatja rendszerét, búcsút mondhat összes, az MSN boltjából letöltött zenéjének is.

A Dealipedia tranzakció-követő rendszer bejegyzései szerint a Lala projektbe 2006 év végén a Warner Music Group 20 millió dollárt, tavaly pedig a Bain Capital 14.7 millió dollárt fektetett be. Robertson elmondása szerint a rendszer igen támadhatónak tűnik abból a szempontból, hogy már most is számos olyan oldal érhető el, ahonnan jó minőségben, fizetés és egyben letöltés nélkül is lehet meghallgatni zeneszámokat (ilyen az Imeem, a MySpace vagy a YouTube is, többek között), az üzleti modell pedig egészen addig nem lesz sikeres, amíg nem képes versenyezni az ingyenes szolgáltatásokkal.

Robertson blogjában egy linket is említ, ahol a Lala szolgáltatás kipróbálható, bár az oldal még jelenleg nem publikus.
Hirdetés