Anglia is felfigyelt az öngyógyító repülőgépekre
Amerika után Angliában is elindult az öngyógyító műanyagok fejlesztése, írja a Wired. Az epoxigyantával gyógyító mechanizmus többek között növeli a repülési biztonságot és könnyebb légijárművek hozhatóak vele létre, a fejlesztést az angol Engineering and Sciences Research Council kutatócsoportja végzi.
Így olvad a gyanta a sérült felületekbe (ultraibolya megvilágításban) © ESRC |
A bristoli egyetemen fejlesztett rendszer hasonlóan működik az emberi szervezet sebgyógyító folyamatához. Jelenleg olyan mechanizmusról beszélünk, amely epoxigyantával megtöltött csatornákat használ, az anyag sérülésekor a gyanta pontosan odaáramlik és beleszilárdul az adott felületbe, az anyagot eredeti erősségének 80-90 százalékára tornázva vissza. Ennek ideje meglehetősen rövid, körülbelül annyi, amennyi az emberi szervezet számára szükséges, hogy elállítsa egy apró seb vérzését. A megoldással azonban még mindig csak apró sérüléseket lehet orvosolni, olyanokat amelyek szabad szemmel nem feltétlenül láthatóak, de súlyos szerkezeti integritási hibákat eredményezhetnek, ha nem figyelnek fel rájuk időben - így nyilván ez a már meglévő karbantartási rutin mellett alkalmazott metódus lenne csak.
A tervek szerint az epoxigyantás megoldással könnyebb, üzemanyagtakarékosabb és így a környezetet kevésbé szennyező repülőgépeket, kocsikat és űrrepülőket lehetne létrehozni, a kutatók szerint a technológia a piacon körülbelül négy év múlva jelenhetne meg.
Hasonló megoldásokon dolgoztak a University of Illinois kutatói is, akik mikrocsatornás megoldások helyett mikrokapszulás megközelítést alkalmaztak, a sérült anyagot pedig hasonló anyagerősségűre tudták visszaalakítani. Az amerikai kutatók olyan festékanyagok alkalmazását vizionálták, amelyekkel nemcsak autók és repülőgépek felületét lehetne karcolásmentesen tartani, hanem acélépületeket és hidakat is be lehetne borítani, így azok megjavíthatnák saját repedéseiket.