Mi is valójában a lefagyás?
Mi is valójában a lefagyás? Egy olyan esemény, amelyet egy hiba váltott ki egy alkalmazásban vagy az operációs rendszerben. XP-ben az alkalmazások összeomlása nem veszélyezteti a rendszer működését, de jegyezzük meg, nem volt ez mindig így (Windows 98). Az operációs rendszer lefagyását Kernel-szintű összeomlás váltja ki, amelyet memóriaeszteség (memory corruption), rossz eszközillesztők (driverek), hibás rendszerszintű műveletek vagy gyári hibás hardverek okozhatnak. Habár számos fagyás írható a memóriaveszteségek és a rendszerműveletek rovására, a legtöbbet mégis hibás driverek okozzák (monitor, VGA, hangkártya driverek).
Windows XP-ben a rendszer lefagyásakor automatikusan újraindul a gép, így nem láthatjuk a kékhalált, pedig számos fontos információval tud(na) szolgálni. Első lépésben tehát kapcsoljuk ki az automatikus újraindítást.
Automatikus újraindítás kikapcsolása fagyáskor:
Nyomjuk le a [Windows gomb] + Pause/Break gombot!
A megnyílt ablakban válasszuk a Speciális fület.
Indítás és helyreállítás részen belül kattintsunk a Beállítások –ra.
Rendszerhiba részen belül szedjük ki a pipát az Automatikus újraindítás elől, és okézzuk le az ablakot.
A lefagyások okát legtöbbször józan paraszti ésszel ki tudjuk találni. Ha nem, akkor ki kell elemeznünk a kékhalálon található információkat, és az interneten kell utánuk járni. Lássunk példát azokra az esetekre, amikor kitalálható a hiba forrása.
Kékhalál a Windows XP telepítése közben
Távolítsunk el minden olyan hardvert, amely nélkül még feltelepíthető a rendszer (hálózati kártya, hangkártya, modem stb.).
Állítsuk vissza a BIOS beállításokat az alapértelmezésre.
Töröljük le a partíciót, ahová telepíteni szeretnénk az XP-t, és hozzunk létre teljes formázással egy NTFS partíciót. (Olyan partíciót töröljünk, amelyen nincsenek fontos adatok!)
Ha továbbra is lefagy a telepítés, elképzelhető, hogy a komolyabb hardverekkel van gond (VGA, memória, HDD stb.) Ha van rá lehetőségünk, próbáljunk beletenni más videokártyát, memóriát és teszteljünk. Ha újonnan vett a számítógép, érdemes az üzlettel felvenni a kapcsolatot. A hiba okát ettől függetlenül még kideríthetjük, olvassunk tehát tovább!
Kékhalál a telepítés után
Józan ész módszer. Egy hibátlan rendszer magától nem fagy le. Ha sok héten keresztül használtuk a gépet, és nem volt vele probléma, valószínűleg tettünk valamit az elmúlt napokban, ami most összeomláshoz vezetett. Ha például frissítettük a videokártya illesztőprogramját, akkor távolítsuk el, látogassuk meg a gyártó honlapját, és szerezzünk egy újabb verziót!
Gondoljuk végig, milyen szoftvereket telepítettünk a napokban (víruskereső, tűzfal), és szükség esetén távolítsuk el őket, illetve látogassuk meg azok honlapját, hogy információt kapjunk, van-e másnak is hasonló problémája a szoftverrel.
Figyeljük meg, mikor következik be a fagyás! Akkor például, ha elindítunk egy 3D-s játékot? Ekkor nyilván a videokártyával van probléma. Véletlenszerűen bármikor? Gyanús, hogy memória, tápegység vagy CPU. Használjunk tesztelő szoftvereket a CPU és a memória ellenőrzésére. Ha tudunk, cseréljünk tápegységet. Tuningoljuk a gépet? Állítsuk vissza a beállításokat az alap értékekre.
Természetesen itt is alkalmazható a nem létfontosságú hardverek eltávolítása módszer. Ha így stabilan fut a gép, egyesével tegyük vissza az eszközöket és teszteljünk, így könnyen rájöhetünk, melyikkel van probléma.
Tekintsünk meg egy kékhalált és olvassuk le róla hasznos információkat.
Windows XP-ben a kékhalálról leolvashatunk egy hibakódot, aelyhez jobb esetben egy hibaüzenet is társul, és még jobb esetben egy fájlnév is, amely közrejátszott a rendszer megfektetésében. A fenti képernyőmentésen ezek a következők:
Hibaüzenet: PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
Hibakód: 0x00000050
Fájlnév: spcmdcon.sys
Ezek birtokában és a Google keresőt használva, keressünk rá a hibaüzenetre. A cikk megírásakor 79 900 találatot kapunk, de ha leszűkítjük a magyar oldalakra a találatokat, akkor is 602-t. Kis kutakodás után biztosan megtaláljuk a megoldást. Ha nincs hibaüzenetünk, keressünk a hibakódra!
Néhány megjegyzés
Érdemes tudni, hogy egy lefagyást több ok is kiválthat, így x embernek más megoldása lehet ugyanarra a hibaüzenetre/hibakódra, mint y-nak.
Legelőször keressük fel a Microsoft oldalait a megoldás után kutatva. Ehhez a hibaüzenet/hibakód elé írjuk be, hogy microsoft support. Pl.:
microsoft support PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
Ha továbbra sem sikerül a fagyásoktól megszabadulni, vegyük fel a kapcsolatot a Microsoft Ügyfélszolgálatával.