Web 2.0 Expo: lépéshátrányban a Google?
Több külföldi és hazai, az internet üzleti lehetőségeivel foglalkozó konferenciával ellentétben a Web2.0 Expo keddi programjából is kimaradtak a politika szereplői. Inkább az egy nappal korábbi tematikát kibővítve próbálták megragadni a közönség figyelmét.
A konferencia résztvevői két előadás szünetében © hvg.hu |
Stowe Boyd előadásában arra próbált rámutatni, hogy az internet adta eszközök mennyire megváltoztatják a mindennapjainkat: ennek bizonyítaként hozta fel, hogy a mai gyerekek már azt gondolják, az email abszolút hivatalos kommunikációs csatorna. De elég csak először a blogokon, RSS csatornákon, majd az egyre népszerűbbé váló Twitter, vagy a Google által felvásárol Jaiku által folyamatosan ránk zúdított információmennyiségre gondolni.
Boyd tézise szerint ez egyre inkább elvonja az információszerzés elsődleges forrásának státuszát a médiától. Erre természetesen a közelgő amerikai választások szereplői is ráéreztek, és például John Edwards más csatornák mellett már a Twitteren is megpróbálja eljuttatni mondandóját a szavazókhoz. Boyd ötven perces előadását azzal a vízióval zárta, hogy az egyének válnak az elsődleges mechanizmussá a világ megértésében, és 2008-ban ezeknek az alkalmazásoknak éppoly komoly hatásai lesznek az üzleti életre, mint amilyen évekkel ezelőtt az e-mailnek volt.
Az első olyan előadást, amit teltház előtt kellett megtartani – leszámítva Tim O’Reilly beszédeit –, a Google képviseletében színpadra lépő Patrick Chanezon „celebrálta” a múlt héten bejelentett OpenSociallel kapcsolatban. Ez a kezdeményezés a gombamódra szaporodó, szociális hálókra épülő alkalmazások problémáját kívánja megoldani, mivel a felhasználóknak már nincs szükségük a hatalmas választékra, macerás számukra újra és újra felépíteni kapcsolataikat a különböző oldalakon. Előadásában két partnerükkel egyetemben különböző alkalmazásokon mutatták be a közönség számára, hogyan tudnak például a MySpace felhasználók további szociális hálózatokat elérni.
A Google a kritikusok szerint talán kicsit későn kapott észbe a témával kapcsolatban, mivel az OpenSocialt – valószínűsíthetőleg a Microsoft Facebook-tranzakciója miatt – nem végleges állapotában jelentette be. David Recordon a Six Apart színeiben – aki alapvetően előremutatónak tartja a kezdeményezést – abbéli kritikájának adott hangot, hogy a Google-nak jóval messzebbre kellett volna mennie.
Példaként említette a különböző alkalmazásokhoz használt különböző belépési mechanizmusokat, illetve a jogosultsági kérdéseket (pl. X csak az egyik oldalon lehet a barátom, a másikon nem), amelyek a felhasználók számára problémát jelentenek. Recordon szerint a Google lépése az üzenetküldő szolgáltatások (MSN, Yahoo, AOL) beindulása során létrejött háború megismétlődéséről szól, nem pedig a webben rejlő lehetőségek igazi kiaknázásáról.
Jelzi a téma fontosságát a Google számára, hogy Chanezon előadásának nem is ez volt az eredeti témája, de a szkepticizmust indokolja a tény, hogy egy nem befejezett rendszer nyilvánosságra hozásáról beszélt. A Google fejlesztője arra sem tudott vagy akart egyértelmű választ adni, hogy egyéb termékeik közül melyek lesznek azok, amelyek használni is fogják ezt a lehetőséget. Egyedül az Orkut nevű szociális hálózatot említette, s valószínűsítette a Gmailben való megjelenését is, viszont a már említett Jaikura vagy iGoogle-ra vonatkozólag „nem tudom”-mal felelt.
Az Amazon képviseletében mikrofont ragadó Adam Selipsky, majd Werner Vogels az Amazon S3 (Simple Storage Service) bevezetését jelentette be. A 2006 márciusában indult szolgátatás arra hivatott, hogy a Vogels által techológiai cégnek aposztrofált Amazon odalait kiszolgáló infrastuktúrát alacsony költségek mellett bárki számára hozzáférhetővé tegye adatok tárolására és kiszolgálására. Mindeddig csak a tengerentúlon lévő központokban volt erre lehetőség, de Selipsky szerint már a tavalyi indulás óta sok európai piaci szereplő is kérte tőlük az európai központokat.
Vogels szerint a jelenleg az infrastruktúra folyamatos üzemben tartásával kapcsolatos rengeteg felesleges erőfeszítés helyett a vállalkozóknak kizárólag az üzletre kellene koncentrálniuk. Ők pedig egy alacsony (bár az európai központok árai magasabbak az amerikaiaknál), jól kiszámítható költség mellett megpróbálják átvenni a már Cal Henderson által az előző nap említett terheket, amit például egy áramkimaradás okozott Los Angeles-ben a MySpace számára tavaly (órákig nem volt elérhető a szájt), vagy éppen egy hasonló eset San Francisco egyik szerverekkel telezsúfolt kerületében, ami nagyon sok webkettes oldalt érintett.
A nap másik bejelentését Tariq Krimé volt: eszerint a Franciaországból kiinduló és ott igen (sajnos hazánkban több más európai országhoz hasonlóan mégsem) népszerű netvibes.com, amely két éve személyre szabható, jelenleg 25 millió egyedi oldalt tartalmazó honlapként indult, a különböző platformokon, operációs rendszereken működő úgynevezett widgetek fejlesztésének újabb fázisát érte el.
Krim szerint ők is későn ismerték fel a Facebook és MySpace uralta piac lehetőségeit: újabb hasonló alkalmazás létrehozása helyett a saját platformjuk kiterjesztéseként a Facebook és a Google által bejelentett OpenSocialre épülő felület integrálásának eredményét fogják hamarosan publikussá tenni. Mit is jelent ez a gyakorlatban a felhasználóik számára? Nem csupán azt láthatja majd például a felhasználó a saját oldalán vagy éppen a desktopján, hogy jelenleg milyen hőmérséklet van odakint, hanem azt is, hogy a távol lévő rokonainál milyen az idő. És ez minden egyes olyan elemre igaz, amit az oldalaikon fel lehet használni.
Ha a wifi nem akadozott volna a konferencián, arról is értesültünk volna, hogy odakint igencsak megeredt az eső, megnehezítve a rendezők által szervezett Berlin Night elnevezésű partira való eljutást. Kárpótlásul a közönséget a sok emeletes magasságban elhelyezkedő helyszínről Berlinre nyíló pazar kilátás, és nem utolsó sorban a Daimler-székház körül settenkedő riadt róka látványa várta.
Séra László
Berlin